Seminarium den 8 mars i Göteborg Nya riktlinjer för truckförares säkerhet

Från årsskiftet gäller nya riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter. Under våren genomför Prevent i samarbete med arbetsmarknadens parter kostnadsfria seminarier om hur trucksäkerheten kan förbättras. Nu på tisdag i Göteborg.

Datum: Tisdag 8 mars.
Tid: Kl 9.00–12.30 (kaffe kl 8.30) Plats: Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyn 36-38, Göteborg

Medan många andra arbetsolyckor minskat de senaste åren har antalet truckolyckor varit kon¬stant. Truckförares kunskaper och attityder spelar stor roll för säkerheten genom sam¬verkan mellan organisationer och förbund inom Svenskt Näringsliv och LO samt med Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd (TYA) och Maskinleveran-tö¬rerna, har nya Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10 tagits fram.

De nya riktlinjerna betonar bland annat vikten av ett fungerande systematiskt arbets-miljö¬arbete på företagen, truckinstruktörernas centrala roll för att förmedla både kunskaper och attityder samt beskriver tydligt innehållet i de praktiska prov som ska avläggas.

På seminarierna får deltagarna en genomgång av de nya riktlinjerna. De får även veta vad som går att göra på arbetsplatserna för att minska riskerna och hur truckens design och funktionalitet påverkar säkerheten. En representant för Volvo Cars i Göteborg delar med sig av erfarenheter från hur man inom hans företag arbetat för att öka trucksäkerheten.

Läs mer på prevent.se där även skrifterna Riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter – TLP10 och Säkert truckarbete samt Körtillstånd för truck kan hämtas kostnadsfritt.

Bilagor: Fakta trucksäkerhet på Volvo Cars i Göteborg, Fakta de nya riktlinjerna för truckförare TLP 10 , program seminarium

Kontakt och anmälan: Mats Bjurvald, projektledare Prevent, 08-402 02 42, 070-5131705, mats.bjurvald@prevent.se Pär Pihlqvist, informatör Prevent, 08-402 02 54, par.pihlqvist@prevent.se