Skyddsombud på H&M och chef på Lantmännen får Arbetsmiljöstipendiet

Arbetsmiljöstipendiet går i år till Thomas Enroth, huvudskyddsombud och lagermedarbetare på H&M i Eskilstuna och Jenny Nikkanen, laboratoriechef på Lantmännen Agroetanol i Norrköping.

Prevents arbetsmiljöstipendium delas varje år ut till en chef och ett skyddsombud som inspirerat till bättre arbetsmiljö under året som gått. Årets pristagare, som får 15 000 kronor var, är Thomas Enroth och Jenny Nikkanen.

Thomas Enroth är huvudskyddsombud och lagermedarbetare på H&M i Eskilstuna. Han värdesätter en tät samverkan och högt i tak på arbetsplatsen och har varit ett stort stöd för sina kollegor under pandemin.

Thomas Enroth nominerades bland annat med orden: ”Thomas har varit påläst och agerat som en pådrivande kraft i arbetsmiljöarbetet under pandemin. Han har genom sitt förebyggande förhållningssätt bidragit till ökad trygghet på arbetsplatsen. Thomas engagemang och strukturerade arbetssätt har bidragit till ett välfungerande systematiskt arbetsmiljöarbete och att smittskyddsåtgärder har vidtagits snabbt. Han har dessutom varit ett bra stöd för sina kollegor, både emotionellt och praktiskt.”

Jag väldigt glad och tacksam över stipendiet. Det betyder mycket att skyddsarbetet uppmärksammas och jag hoppas att fler tar möjligheten att bli en del av det i framtiden. Det är väldigt utvecklande att få arbeta med arbetsmiljöfrågor och bidra till en arbetsplats där alla arbetstagare kan må bra ett helt arbetsliv, säger Thomas Enroth.

Jenny Nikkanen är laboratoriechef på Lantmännen Agroetanol i Norrköping. För Jenny går medarbetarnas säkerhet alltid först. Hon har även startat projektet Arbetsglädje, med målet att minska stress, höja frisknärvaron och göra medarbetarna mer delaktiga på arbetsplatsen.

Jenny Nikkanen nominerades bland annat med orden: ”Jenny är en chef som har medarbetarnas bästa i åtanke. Hon är tydlig med att arbetsmiljön är prio ett för vår verksamhet. Hon stödjer sina anställda i allt från prioriteringar, feedback och utveckling. Som ledare efterfrågar och jobbar hon vidare med våra idéer för all typ av förbättring på avdelningen och på företaget i stort.”

Jag är väldigt stolt över att tilldelas det här stipendiet. Det är alltid trevligt att få uppskattning för sitt arbete och ett kvitto på att det man gör är rätt. Vårt fokus är att skapa en trygg arbetsplats tillsammans, säger Jenny Nikkanen.

Årets jury består av Anna Bergsten på Svenskt Näringsliv, Marie Boström på LO, Daniel Gullstrand på PTK och Maria Schönefeld, vd på Prevent.

Det känns väldigt roligt att få dela ut årets stipendium till Jenny och Thomas. Det har varit ett väldigt speciellt år på grund av pandemin och båda årets stipendiater är inspirerande exempel på hur man kan få samverkan att fungera även under pandemin. De visar också hur viktigt samverkan är för ett välfungerande arbetsmiljöarbete, säger Maria Schönefeld.

Kontakt:
Maria Schönefeld, vd Prevent, maria.schonefeld@prevent.se, 070–523 63 83

Thomas Enroth, lagermedarbetare och huvudskyddsombud på H&M Sverige AB, thomas.enroth@hm.com,
076-214 99 63

Jenny Nikkanen, laboratoriechef på Lantmännen Agroetanol, jenny.nikkanen@lantmannen.com, 076-695 27 38

Citat

Maria Schönefeld, vd på Prevent.