Skyddsombud på Scania och chef på ISS får Arbetsmiljöstipendiet

Arbetsmiljöstipendiet går i år till Dora Varga Karlsson, huvudskyddsombud på Scania Industrial Maintenance i Södertälje och Gerda Söderman, driftchef på ISS Facility Services i Stockholm.

Prevent delar varje år ut Arbetsmiljöstipendiet till en chef och ett skyddsombud som arbetat aktivt för att utveckla och förbättra arbetsmiljön på sin arbetsplats. Årets stipendium går till Dora Varga Karlsson och Gerda Söderman, som får 15 000 kronor vardera.

Dora Varga Karlsson är huvudskyddsombud på Scania Industrial Maintenance i Södertälje. Hon har tagit fram ett träningsprogram för nya skyddsombud, och det används numera inom hela företaget. Träningsprogrammet innehåller fem steg för att öka kunskapen hos skyddsombuden och lyfta fördelarna med samverkan. Det leder till mer kompetenta skyddsombud och i förlängningen en bättre arbetsmiljö.

”Doras hjärta klappar oavbrutet för vad som är rätt. Hon hjälper medarbetare, chefer och ledningsgrupper i rätt riktning inom vår arbetsmiljö. Dora månar om att alla ska må̊ bra på̊ jobbet.” skriver kollegorna i nomineringen.

– Att få Arbetsmiljöstipendiet är väldigt stort. Det är ett kvitto på att det vi gör är någonting bra. För det är inte bara jag som gör detta, utan hela skyddsombudsorganisationen, och vi har ett helt företag bakom oss. Samverkan är nyckeln för ett bra arbetsmiljöarbete, säger Dora Varga Karlsson.

Gerda Söderman är driftchef på ISS Facility Services i Stockholm, där samverkan och uppföljning av arbetsmiljöarbetet står i fokus. Hon har genomfört en stor satsning på språkinlärning på företaget, där många av medarbetarna kommer från olika länder. Förbättrade språkkunskaper ökar säkerheten eftersom det blir lättare att förstå instruktioner och att kommunicera. Förbättrad kommunikation påverkar också trivseln, och leder till större arbetsglädje och motivation.

”Medarbetarna har fått en mycket bättre och starkare sammanhållning i gruppen sedan de började med detta”, skriver kollegorna i nomineringen.

– Jag blev väldigt glad över att tilldelas stipendiet. Det är bra att arbetsmiljöfrågan blir belyst. Våra medarbetare har ansträngt sig och gjort enorma framsteg. Att se deras utveckling och att deras självförtroende växer är en stor belöning, säger Gerda Söderman.

Årets jury består av Anna Bergsten på Svenskt Näringsliv, Marie Boström på LO, Daniel Gullstrand på PTK och Maria Schönefeld, vd på Prevent.

– Det är med stor glädje jag tillkännager årets stipendiater. Både Dora Varga Karlssons och Gerda Södermans insatser visar hur ett engagerat och innovativt arbetsmiljöarbete i samverkan kan leda till stora vinster, både för företaget och medarbetarna, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent.

Maria Schönefeld, vd på Prevent, 070-523 63 83, maria.schonefeld@prevent.se

Dora Varga Karlsson, Huvudskyddsombud, Scania Industrial Maintenance AB, 070-081 10 21, dora.varga.karlsson@scania.com

Gerda Söderman, Service Manager, ISS Facility Services AB, 077-118 10 20, gerda.soderman@se.issworld.com

Citat

Maria Schönefeld, vd på Prevent.