Svarta städtjänster kan bli ett dyrbart misstag

Att köpa in svart städning kan bli ett dyrbart misstag både för företagen och för städarna. Vad menas med svarta städtjänster? Och hur gör man för att köpa in städning med bra kvalitet? Välkommen till ett seminarium om seriösa och oseriösa städtjänster den 10 februari 2009.

Bra upphandling ger vita städtjänster, en ren arbetsplats och nöjda städare. Under seminariet får deltagarna ta del av erfarenheter från företag som gjorde dyrbara misstag när de upphandlade svart städhjälp. Ekobrottsmyndigheten berättar om svart städning och det blir information om papperslösa invandrare som arbetar i svarta städföretag.

Seminariedeltagarna får också höra hur seriösa städföretag arbetar och varför det är så viktigt att städare får rätt utbildning. Dessutom informerar Skatteverket om den hjälp de kan erbjuda i samband med upphandling.

Nu finns en guide som hjälper företagen att upphandla städtjänster. Guiden ingår i en helt ny webbplats ─ Allt som städ (www.alltomstad.se) ─ som kommer att lanseras i samband med seminariet. Webbplatsen innehåller många handfasta råd och tips om hur städarbetet kan underlättas och hur risken för arbetsskador kan minskas.

Seminariet anordnas av Prevent och IVL i samarbete med Almega Serviceentreprenörerna, Fastighetsanställdas Förbund, Kommunal, SHR, HRF, SKL, SRTF och Arbetsmiljöverket.

Anmäl dig till alltomstad@prevent.se, eller på tel 08-402 02 00.

Kontakt: Camilla Enocksson, projektledare, 08-40 02 49, camilla.enocksson@prevent.se.
Ann-Kristina Borelli, marknadsförare, 08-402 02 26, ann-kristina.borelli@prevent.se.