Sveriges bästa arbetsteam på Gilla Jobbet

Vad är det som gör att vissa arbetsteam funkar så bra? Hur hänger det samman med en god arbetsmiljö? I dag och i morgon visas foton på Sveriges tio bästa arbetsteam på arbetsmiljöeventet Gilla Jobbet på Stockholmsmässan. Samtidigt delas boken med samma namn ut.

Vid en fotoutställning på Gilla Jobbet 23-23 oktober på Stockholmsmässan visas bilder på några av Sveriges bästa arbetsteam. Samtidigt delas boken Sveriges bästa arbetsteam 2014 ut. Det är en fotobok om hur samarbete och gemenskap skapar trivsel och glädje på jobbet – en inspirerande bok som väcker tankar om vad som kännetecknar en god arbetsmiljö.

Boken presenterar vinnarna i en tävling om Sveriges bästa arbetsteam där juryn utsåg tio regionala och slutligen en nationell vinnare – Hallbyggarna Jonsereds AB i Falun.

– Vi visar så långt gången omtanke om varandra som normalt bara är förbehållen nära och kära, berättar vinnarteamet.

I anslutning till fotovernissagen på Gilla Jobbet håller förra ledaren i svenska curlinglandslaget Anette Norberg en föreläsning om team.

– Kraften måste komma från medarbetarna. Chefen kan aldrig skapa vinnande team om inte alla i gruppen drar åt samma håll, säger Anette Norberg i en intervju i boken.

Kampanjen Sveriges bästa arbetsteam bygger på temat i två EU-projekt om arbetsmiljö. I september var en grupp från Prevent och arbetsmarknadens parter på Europeiska arbetsmiljöbyrån i Bilbao för att presentera kampanjresultatet.

– Den här kampanjen har fått många att reflektera över varför de funkar så bra som team och hur det hänger ihop med bra arbetsmiljö. Det väckte stort intresse på Europeiska arbetsmiljöbyrån. Nu hoppas jag att många på Gilla Jobbet tar med sig fotoboken till fikarummen och låter kollegorna inspireras till att jobba med teamkänslan, säger projektledare Krister Skoglund.

Bilagor:        Bild på vinnande teamet Hallbyggarna Jonsereds AB i Falun.

De regionala vinnarna i tävlingen Sveriges bästa arbetsteam

Läs mer: www.prevent.se

Krister Skoglund, projektledare: 070-102 73 03, krister.skoglund@prevent.se