Tio tusen har utbildats för att hantera butiksrån

Rånrisken för butiksanställda har ökat dramatiskt. För att möta den utvecklingen sätter Handelns Arbetsmiljökommitté (HAK) den webbaserade utbildningen ”Säker i butik” i fokus. Utbildningen lär butiksanställda att förebygga och hantera en rånsituation. På tisdagen gav HAK pris till den 10 000:e deltagare som godkänts, skånska Marielle Johansson, 19, på BR Leksaker.

– Utbildningen var väldigt rolig, lärorik och användbar, både för att lära sig hur det går att minska risken för att råka ut för rån och för att veta hur man ska göra om det ändå händer, säger pristagaren Marielle Johansson.

Utbildningen skapades för sex år sedan som ett samarbetsprojekt mellan arbetsgivare och fack inom Handelns Arbetsmiljökommitté, som består av arbetstagarorganisationerna Handelsanställdas förbund och Unionen tillsammans med arbetsgivarnas Svensk Handel och Arbetsgivarföreningen KFO. Projektet finansieras av AFA Försäkring och Prevent har bidragit med projektledning. Utbildningen är viktig: Antalet rån i Skåne har ökat med 100 procent – på ett år.

– Just rånrisken är den enskilt största skaderisken för en butiksanställd, både vad gäller risken för fysiskt våld och psykiskt lidande. Och rån är det sista man vill att ens medarbetare ska råka ut för, säger Mikael Roos, förbundsjurist på Svensk Handel.

Att utbildningen behövs visar de senaste siffrorna över antalet rån – 1009 rån i Sverige 2008 betyder en ökning med 25 procent på ett år. Den största ökningen har ägt rum i Skåne där 204 rån 2008 innebar en fördubbling på ett år, enligt BRÅ.

Utbildningen tillhandahålls kostnadsfritt på www.sakeributik.se. Den är helt datorbaserad och deltagarna lär sig olika tekniker som de sedan övar genom att testa rånsituationer under tidspress, som på riktigt. Resultatet blev nya insikter:

– Det man före utbildningen trodde varit rätt var det inte alls, som att inte gömma sig i butiken efter ett rån utan i stället gå ut och möta polisen, säger Marielle Johansson.

Ett axplock av vad deltagarna får lära sig: Hur man förebygger rån – hantera kontanter rätt, bra belysning, bakdörrar låsta.
Hur man agerar under ett rån – ta signalement, larma, gör inte motstånd.
Hur man agerar efter ett rån – be vittnen stanna kvar, gå ut och möte polisen, stöd för utsatt.

Kontaktuppgifter: Marielle Johansson, säljare BR i Löddeköpinge, 0768-50 83 23, marijella_@hotmail.com Helene Lindell, butikschef BR i Löddeköpinge, Center Syd, 046-713 266 Mikael Roos, förbundsjurist Svensk Handel, 010-47 18 633, mikael.roos@svenskhandel.se Johan Bark, arbetsmiljörådgivare Svensk Handel och ordförande HAK, 010-47 18 514 johan.bark@svenskhandel.se Camilla Enocksson, projektledare, Prevent, 08-402 02 49, camilla.enocksson@prevent.se

Högupplösta bilder erhålls via Max Hasselblatt, Informedia, max.hasselblatt@informedia.se, 08-556 973 49, 0730-23 88 84.