Utrikesreporter och produktionschef är 2018 års arbetsmiljöhjältar

Varje år delar Prevent ut Arbetsmiljöstipendiet till eldsjälar som utmärkt sig i arbetet för att göra arbetsplatsen säkrare och mer trivsam. 2018 års vinnare är Eive Andersson, produktionschef på DAVA Foods Sverige i Skara och Lottie Cronestrand, utrikesreporter och huvudskyddsombud på TV4/Bonnier Broadcasting i Stockholm.

För Eive Andersson på DAVA Foods ligger alltid säkerheten högst upp på agendan och målet är att åtgärda risker innan olyckan är framme. Ett steg i att förbättra arbetsmiljön har varit att uppmuntra medarbetarna till att varje dag rapportera in eventuella risker vad gäller arbetsmiljö och säkerhet. Juryn skriver i sin motivering att Eive ” […]  är en glädjespridare och har genom god samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare inspirerat andra att delta i arbetet för en säker och trivsam arbetsmiljö.  Eive Anderssons vision är att en förbättring om dagen, liten som stor, ska lyfta företaget till den absoluta toppen när det gäller arbetsmiljö.”

På Lottie Cronestrands arbetsplats TV4-nyheterna är det mycket skiftarbete med tidiga morgnar, sena kvällar och helger – året runt. Lottie har varit huvudskyddsombud sedan 2012 och har bland annat varit drivande i arbetet att utreda sömn och återhämtning. En konkret förändring är att medarbetarna nu har ett större inflytande över sin egen schemaläggning. En åtgärd som har lett till bättre hälsa och trivsel. Juryn anser att Lottie ” […] är kompetent och ödmjuk, och har i god samverkan mellan arbetsgivare och arbetstagare utvecklat arbetsmiljöarbetet. Lottie Cronestrand är med sitt engagemang och sitt konstruktiva sätt ett föredöme i arbetet för en bättre arbetsmiljö!”

Årets jury består av Anna Bergsten på Svenskt Näringsliv, Christina Zedell på LO, Daniel Gullstrand på PTK och Maria Schönefeld, vd på Prevent.

– Lottie och Eive visar hur man med gott samarbete och kreativitet kan förbättra arbetsmiljön avsevärt, och att det inte alltid behöver ta så lång tid. En förändring om dagen kan göra mycket, och en schema-omläggning likaså. Våra två stipendiater har lyckats skapa ett stort internt engagemang, säger Maria Schönefeld, vd på Prevent.

Prissumman på 15 000 kronor vardera kommer gå till aktiviteter på stipendiaternas arbetsplatser, som på olika sätt förbättrar trivsel och arbetsmiljö.

Kontakt Arbetsmiljöstipendiet 2018

Maria Schönefeld, vd Prevent, 070-523 63 83,