Bränderna ökar i december – brandförebyggande råd och tips

Vi är nu inne i den period på året då vi har flest bostadsbränder, vi vet att antalet bränder ökar i december. Tända ljus som glöms bort, kvarglömda kastruller på heta spisplattor. Med brandvarnare och fungerande batteri kan branden upptäckas i tid. Var försiktig så att du får ett fint julfirande!

Bästa skyddet, en fungerande brandvarnare, brandsläckare och brandfilt
- Den vanligaste brandorsaken i hemmet är att man glömmer att stänga av spisen. Det bästa skyddet mot en brand är att ha detta hemma: Fungerande brandvarnare så att branden upptäcks i tid, en brandsläckare och en brandfilt så att den som upptäcker branden kan agera, säger Josefin Åkerström, samordnare för särskilt riskutsatta på Räddningstjänsten Storgöteborg.

Viktigt att även nå barn och unga

Under december månad intensifierar Räddningstjänsten Storgöteborg sina informationsinsatser för att göra allmänheten uppmärksam på de risker som finns. Information finns på förbundets webbsida, sociala medier och sprids av brandmännen på olika aktiviteter runt om i förbundet. I år gör Räddningstjänsten Storgöteborg även en satsning mot den yngre målgruppen.

- Självklart riktar vi våra budskap mot alla vuxna, som har ansvaret för att riskerna för brand i hemmen minimeras. Men i år har vi också en överraskning för vår yngre målgrupp. Lite längre fram i december kommer vi få hjälp att sprida vårt budskap, av några artister som nog är välkända hos barnen, säger Josefin Åkerström.

Öka sannolikheten att agera rätt

I förbundets medlemskommuner bor drygt 50 000 barn mellan 10-14 år. Många av dem träffar räddningstjänsten i samband med förbundets Du behövs!-utbildning. Under de lektionerna lär sig elever i årskurs 5 hur man kan bli en vardagsbrandman – de lär sig vilka risker och konsekvenser som finns med eld och hur man ska agera om olyckan är framme.

- Barn är kloka. Vi har sett att våra Du behövs!-lektioner landar väl. Om ett barn hamnar i en risksituation så vill vi öka sannolikheten för det att agera rätt, säger Josefin Åkerström, som också är koordinator för förbundets Du behövs!-koncept.

Visionen – inga bostadsbränder i jul!

- Ett brandskadat hem är en stor tragedi för de boende och är förenat med stora kostnader både för enskilda personer och för samhället. Om bara en brand kan undvikas genom vår information och inspiration, ser vi den här insatsen som lyckad, säger Josefin Åkerström.

Alla kan minska riskerna i sitt hem - tips från Räddningstjänsten Storgöteborg

• Kontrollera att du stängt av spisen. Om det börjar brinna i en kastrull, lägg locket på. Släck aldrig med vatten!
  • Kontrollera att brandvarnarna fungerar. Byt batteri regelbundet.
  • Lämna aldrig ett levande ljus obevakat. En god regel är att den som har tänt ljuset ansvarar för att det släcks.
  • Dekorera inte ljusstaken med mossa, bomull eller annat material som kan ta eld.
  • Sätt upp en lapp med påminnelsen att släcka ljuset på insidan av ytterdörren, så att du blir påmind om att släcka ljuset innan du går hemifrån.
  • Blockera inte trappor och korridorer, tänk på att detta är utrymningsvägar om något skulle hända.

Mer tips och goda råd för en brandsäker jul hittar du på:

rsgbg.se
instagram.com/rsgbg
Facebook.com/rsgbg

För mer information kontakta presskommunikatör Anna Dyne 031-335 27 58

Citat

Självklart riktar vi våra budskap mot alla vuxna, som har ansvaret för att riskerna för brand i hemmen minimeras. Men i år har vi också en överraskning för vår yngre målgrupp. Lite längre fram i december kommer vi få hjälp att sprida vårt budskap, av några artister som nog är välkända hos barnen.
Josefin Åkerström