"Brandman på jobbet"-dagen den 5 september: En hyllning till våra brandmän i beredskap och deras arbetsgivare

Den 5:e september firar vi "Brandman på jobbet-dagen" för att uppmärksamma och hylla våra brandmän i beredskap och deras huvudarbetsgivare. Kampanjen syftar till att synliggöra deras viktiga insatser och samtidigt öka intresset för att söka sig räddningstjänsten.

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är i högsta grad beroende av arbetsgivare som ger sina anställda möjligheten att, utöver sina vanliga arbetsuppgifter, arbeta som brandman i beredskap. Detta är avgörande både vid mindre lokala incidenter och vid större olyckor som kräver samverkan över kommungränser.

"Att vara brandman i beredskap är mer än ett vanligt arbete. Det innebär att man, utöver sin ordinarie anställning, kan kallas in för räddningsuppdrag när det behövs. Det kan involvera en mångfald av insatser, såsom räddning av liv, släckning av bränder och stöd vid trafikolyckor. Ett exempel är deras betydelsefulla insatser under flera terrängbränder vi hade under torkan i juni. Dessutom är förebyggande brandskydd en del av arbetsuppgifterna," förklarar Robert Frisk, Stationsledare RIB-enheten på RSG

Brandmän i Beredskap (även kallat RIB, räddningspersonal i beredskap), kombinerar sina vanliga arbeten med att, var fjärde vecka, ha beredskap som brandmän. Under beredskapsveckan är de redo att snabbt rycka ut, oavsett om det innebär att lämna arbetsplatsen eller familjen. Därför är det viktigt att bo och arbeta nära sin brandstation.

”Vi söker kontinuerligt personal och tycker det är viktigt att vi har en mångfald, både när det gäller yrke, träningsbakgrund, ålder, kön och etnisk bakgrund. Vi har personal som exempelvis arbetar som kantor, skolvaktmästare, urmakare och konstnär.  Ibland får vi till oss att de fysiska testerna är väldigt svåra att klara, men med lite stöttning och några försök klarar de flesta det”, säger Robert.

"Vi vill uttrycka vår tacksamhet till alla huvudarbetsgivare som möjliggör för våra beredskaps-brandmän att bidra till samhällets trygghet och säkerhet. Deras insatser betyder mycket för oss inom räddningstjänsten," betonar Lars Klevensparr, förbundsdirektör på Räddningstjänsten Storgöteborg.

Läs mer om deras arbete på www.rsgbg.se

Presskontakt Anna Dyne 031-335 27 58

Fakta:
I Räddningstjänsten Storgöteborg ingår nio kommuner: Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund och Tjörn.

Den operativa verksamheten består av 14 heltidsstationer och 12 RiB-stationer (brandstationer som bemannas av brandmän i beredskap). RiB-stationerna ligger i Frillesås, Donsö, Hindås, Kungsbacka, Kållekärr, Lerum, Lilla Edet, Mölnlycke, Rävlanda, Skärhamn, Stenungsund, Öjersjö depå.

Räddningstjänsten Storgöteborg har 175 anställda brandmän i beredskap.