Flertal räddningsinsatser pga åskväder.

Räddningstjänsten i storgöteborg larmades till ett flertal insatser under kvällen. Ett åskoväder drog in över området som orsakade strömbortfall och blixtnedslag. Vädret rörde sig i nordvästlig riktning och orsakade 26 larm för RSG under ca 1,5 timmes tid. Det största flertalet larm var automatlarm och hissar som stannat. Under tiden larmades vi också till fastigheter för undersökningar och och röklukt samt en brand i ett mindre uthus i Lerum. Denna händelse var snabbt hanterad av de styrkor som larmades till händelsen ( 2 stationer samt ledningsfunktioner). Inga personskador har rapporterats in. Flertalet av förbundets stationer har använts under den intensiva perioden antingen för insatshantering eller övrig beredskapshållning. Vid 20 tiden på kvällen avtog åskovädren.

Bosse Andersson/ operativ stabschef.