Gräsbrandsrisken är stor

- I det fina vårvädret torkar sol och vind gammalt gräs som lätt kan börja brinna. Om du eldar i trädgården eller ska grilla är risken stor att gnistor flyger iväg och då lätt kan tända torrt gräs. Vi uppmanar allmänheten till stor försiktighet i samband med eldning utomhus säger, Per Nyqvist räddningschef i beredskap på Räddningstjänsten Storgöteborg.

Råd till dig som ska elda

•   Du som tänder en eld eller grill har ansvar för att du inte orsakar en brand och att du släcker ordentligt
  •   Ha alltid uppsikt över elden.
  •   Undvik att elda när det blåser.
  •   Om du eldar trädgårdsavfall, ha elden under kontroll. Ett tips är att elda i en plåttunna med tilluftsöppning. Det minskar risken för att branden spriden sig. Du kan fylla på med brännbart efter hand utan att brasan blir för stor.
  •   Efter att du slutat elda måste du noga kontrollera att all glöd är släckt innan du lämnar platsen.
  •   Placera elden långt från byggnader, kraftledningar och brännbar vegetation för att undvika brandspridning.
  •   Bildäck, plast och andra brandfarliga varor är rent olämpliga att placera i elden inte minst av miljöhänsyn.

Räddningstjänsten Storgöteborgs område omfattar kommunerna Göteborg, Mölndal, Partille, Härryda, Kungsbacka och Lerum.

Respektive kommun kan ha eldningsförbud av miljöskäl – denna information finns på kommunernas hemsidor.

För mer info www.rsgbg.se

Presskontakt Anna Dyne 031-335 27 58