Med rätt julstämning undviker du bränder!

Vi är nu inne i den period på året då vi har flest bostadsbränder, vi vet att antalet bränder ökar i december. Tända ljus som glöms bort, kvarglömda kastruller på heta spisplattor. Med brandvarnare och fungerande batteri kan branden upptäckas i tid. Var försiktig så att du får ett fint julfirande!

Kom ihåg att släcka ljusen!
Mellan första adventshelgen och trettonhelgen förra året larmades Räddningstjänsten Storgöteborg till åtta brandtillbud som orsakats av levande ljus eller tomtebloss. Detta är ungefär samma som föregående år (6 stycken). Sju av bränderna inträffade i bostäder och en på en restaurang. Inga personer skadades i samband med bränderna.

Har du alla hemma?
Den vanligaste brandorsaken i hemmet är att man glömmer att stänga av spisen. Det bästa skyddet mot en brand är att ha detta hemma: Fungerande brandvarnare så att branden upptäcks i tid, en handbrandsläckare och en brandfilt så att den som upptäcker branden kan agera.

Alla kan minska riskerna i sitt hem, här kommer några tips från Räddningstjänsten Storgöteborg.

• Kontrollera att du stängt av spisen. Om det börjar brinna i en kastrull, lägg locket på. Släck aldrig med vatten!
  • Kontrollera att brandvarnarna fungerar. Byt batteri regelbundet.
  • Lämna aldrig ett levande ljus obevakat. En god regel är att den som har tänt ljuset ansvarar för att det släcks.
  • Dekorera inte ljusstaken med mossa, bomull eller annat material som kan ta eld.
  • Sätt upp en lapp med påminnelsen att släcka ljuset på insidan av ytterdörren, så att du blir påmind om att släcka ljuset innan du går hemifrån.
  • Blockera inte trappor och korridorer, tänk på att detta är utrymningsvägar om något skulle hända.

Mer tips och goda råd för en trygg och säker jul hittar du på:

rsgbg.se
instagram.com/rsgbg
Facebook.com/rsgbg

För mer information kontakta presskommunikatör Anna Dyne 031-335 27 58

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner, Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum. I dessa kommuner svarar vi för räddningstjänst och förebyggande brandskydd. Vårt uppdrag innebär att förhindra och begränsa olyckor, förbereda och genomföra räddningsinsatser, vidta åtgärder efter olyckor samt medverka i samhällets risk- och hotbilder.