Olycka med tågvagnar lastade med farligt gods, Sävenäs rangerbangård

Olycka med tågvagnar lastade med farligt gods, Sävenäs rangerbangård.

Tid för larm

01 september kl 04:35

Sävenäs rangerbangård, Göteborg

Skador

Inga personskador rapporterade

Insatta resurser

Räddningstjänsten är på plats med 10st enheter samt 2st ledningsenheter ca 40 personer. Samverkan sker med Polis, ambulanssjukvård, trafikverket med flera.

Räddningstjänstens insats

Larm inkom om en kollision inne på Sävenäs rangerbangård där 2st vagnar lastade med farligt gods skall vara inblandade. Den ena vagnen är eller har varit lastad med  med Etylenoxid och den andra med Vätepeoxid det är i läget oklart om mängder i vagnarna.

Arbetet på plats har inriktats på att konstatera att inget läckage förekommer och förbereda för insats mot vagnarna. Ett riskområde på 600m gäller och järnvägstrafiken på stambanan är stoppad.

Meddelande kommer att uppdateras

Stabschef Hans Trengereid