Pressinbjudan om fartygsbranden i Göteborg

Länsstyrelsen Västra Götaland bjuder tillsammans med Räddningstjänsten Storgöteborg, Transportstyrelsen, Kustbevakningen, Göteborgs Hamn och Göteborgs Stad till digital presskonferens i dag, fredag, kl 13.00, med anledning av det brinnande fartyget Almirante Storni.

Fartygsbranden utanför Vinga, i Göteborgs södra skärgård, är nu inne på sitt sjunde dygn. Räddningsinsatser pågår, samtidigt som berörda aktörer analyserat risker och utmaningar. Detta för att utifrån ett helhetsperspektiv kunna landa i bästa tänkbara lösning.

Inriktningen just nu är att fartyget ska förflyttas till Göteborgs Hamn, och formellt beslut väntas fattas under den sena förmiddagen i dag.

Räddningstjänsten Storgöteborg, Transportstyrelsen, Kustbevakningen, Göteborgs Hamn och Länsstyrelsen i Västra Götaland bjuder gemensamt in till en presskonferens idag, fredag, kl 13.00.

Presskonferensen sänds via Skype. Anslut via denna länk: Anslut till Skype-mötet

Har du inte tillgång till Skype for Business går det också bra att ringa in på 010-223 02 30 och ange möteskod 83816061.

Jan Mogol
Länsstyrelsen i Västra Götaland