Räddningstjänsten Storgöteborg avslutar sin räddningsinsats vid Almirante Storni

Lördag den 11 december anlände Almirante Storni till kaj­plats 615 i Skandiahamnen i Göteborg. På fartyget uppstod den 4 december en brand som föranledde statlig räddningsinsats i form av sjö­rädd­ning och miljöräddningstjänst till sjöss. Räddningstjänsten Storgöteborg, RSG, bistod staten det vill säga Sjöfartsverket och Kustbevakningen i dessa räddningsinsatser.

Vid ankomst till kaj inleddes en kommunal räddningsinsats. Fartygets ägare bedömdes då ha god förmåga att hantera den återstående branden men inte tillräckliga resurser för att skydda omgivningen vid en negativ händelseutveckling. Räddningstjänstens arbete inriktades därför på att hindra brandspridning under lossning av virket.

-Arbetet de senaste dagarna har gett gott resultat. Vi avslutar därför vårt arbete idag tisdag den 14 december då det inte längre finns behov av kommunal räddningstjänst. Samtliga enheter och personal återgår till ordinarie verksamhet, säger räddningsledare Daniel Gillesén.

Ägaren har vi sina kontrakterade entreprenörer tillräcklig förmåga för friläggning, avlastning och vatten­begjutning av kvar­varande glöd med hjälp av kontrakterade företag. Det innebär att det finns resurser för fortsatta åtgärder för det återstående arbetet, även om nya oupptäckta glödbränder skulle identifieras.

Presskontakt Anna Dyne 031-335 27 58