Räddningstjänsten Storgöteborg inleder räddningsinsats på Almiranten Storni

Report this content

Lördag den 4 december kl 14.36 inkom larm om brand i fartyg på Almirante Storni utanför Vinga. Initialt deltog räddningstjänsten med en MIRG-styrka (Maritime Incident Response Group) i sjöräddningsinsatsen. Senare i insatsen har räddningstjänsten bistått Kustbevakningen, i den miljöräddningsinsats som har pågått till havs, med en samverkansperson och en MIRG-styrkeledare med brandkompetens ombord på fartyget. Räddningstjänsten inrättade tidigt en planeringsstab. Räddningstjänsten har också bistått med drönare/UAS (Unmanned Aerial Systems) för att bistå med flygbilder och för att kunna använda värmekamera för att lokalisera branden på fartyget.

Den 10 december beslutade Transportstyrelsen att fartyget under den 11 december 2021 ska anlöpa Göteborgs hamn, i enlighet med rederiets framtagna bärgningsplan.

Med stöd av Lagen om skydd mot olyckor kommer Räddningstjänsten Storgöteborg nu lördagen den 11 december att inleda en räddningsinsats när fartyget anlöper i Göteborgs hamn.

- Vi har bedömt att det föreligger behov av ett snabbt ingripande för att minimera skador på människor och miljö samt skydda Göteborgs hamn och den verksamhet som bedrivs där. Hamnen utgör infrastruktur av stor betydelse för såväl Göteborgsregionen som för Sverige, säger Per Nyqvist, vakthavande räddningschef Räddningstjänsten Storgöteborg.

Den statliga miljöräddningsinsatsen till sjöss övergår nu till en kommunal räddningsinsats i hamn i syfte att skydda miljö och närliggande verksamheter. Räddningstjänsten kommer att samordna sin insats med den planerade bärgningsoperationen på land. Räddningstjänsten har även en planering för den händelse att branden mot förmodan skulle sprida sig i fartyget.

- Det är en komplicerad insats att planera eftersom vi inte riktigt vet förutsättningarna, men så är det alltid när det gäller räddningsinsatser, säger Per Nyqvist, vakthavande räddningschef Räddningstjänsten Storgöteborg.

När fartyget är förtöjt vid kaj fortsätter bärgningsoperationen med att lossa lasten från fartyget. Då bedömer räddningstjänsten att man bättre kommer åt brandhärden och kan släcka på ett effektivt sätt.

Kontakt för medier, telefonnummer: 031-335 26 07

Västra Räddningsregionen är ett samarbete mellan räddningstjänsterna i väst kring ledning och genomförande av räddningsinsatser. Genom att samverka via ett gemensamt räddningsledningssystem ökar vi förmågan att genomföra omfattande, komplexa och samtidiga räddningsinsatser. De samverkande räddningstjänsterna är räddningstjänstförbunden i Alingsås-Vårgårda (AVRF), Bohus (BORF), Södra Bohuslän (SBRF) och Storgöteborg (RSG), samt räddningstjänsterna i Herrljunga, Sotenäs, Strömstad, Tanum och Öckerö kommuner.

Taggar: