Räddningstjänsten Storgöteborg planerar för uthållighet

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) jobbar för fullt för att kunna hålla nödvändig beredskap även vid större personalbortfall. Precis som övriga samhällsviktiga funktioner planerar RSG nu för att klara sitt räddningstjänstuppdrag även när stora delar av personalen är sjuka.

- Vi har, under omständigheterna, kontroll över läget. Vi hoppas att situationen förändras till det bättre, men givetvis planerar vi för hur vi ska jobba under en lång tid framöver. Vi ställer om i hela verksamheten så att vi kan prioritera de mest kritiska räddningstjänstuppdragen.

I RSG:s beredskapsplanering utgår man från de prognoser som MSB tagit fram, att samhällsviktiga verksamheter behöver vara beredda på att jobba även om halva personalstyrkan kan vara frånvarande en tid.

- Det finns ingen anledning för allmänheten att känna oro. Men det är klart att detta är ett svårt läge för hela samhället, inklusive oss. Som blåljusorganisation är vi dock vana vid att ställa om verksamheten vid ändrade riskbilder, säger Lars Klevensparr.

Presskommunikatör, Anna Dyne
anna.dyne@rsgbg.se