Skrivelse med anledning av att Brandmän omkommit i samband med insats vid trafikolycka.

Skrivelsen är från de chefer som representerar samtliga räddningstjänster inom 21 län i Sverige

De senaste tre månaderna har tre av våra medarbetare och kollegor skadats så allvarlig i samband med insats vid trafikolycka att de avlidit. Att någon ska omkomma på sitt arbete är inte acceptabelt! Som arbetsgivare behöver vi vidta åtgärder som skapar en förändring. Åtgärderna behöver fokusera på en trygg och säker arbetsmiljö för insatspersonal.

I nuläget pågår flera utredningar i landet där Trafikverk, polis och berörda räddningstjänster är engagerade. Utredningarna beaktar insatsmetodik, riskbedömningar, utbildning och samverkan mellan räddningstjänst, polis och akutsjukvård. Utredningarna kommer att presentera välgenomarbetade slutsatser inom dessa olika viktiga områden för oss inom räddningstjänsten att arbeta vidare med. Den 26-27 april har räddningschefer från hela landet träffats för att tala om situationen och enats i det samlade uttalandet, det är inte acceptabelt att skadas eller omkomma på sin arbetsplats.

Den 9 maj träffar representanter från Brandkåren Attunda, Skåne Nordväst och Mitt Bohusläns räddningstjänst, fackliga företrädare och MSB för en dialog om åtgärdspaket.

På lokal och regional nivå kommer dialogen att fortsätta om hur respektive område och organisation kan verka för en trygg och säker arbetsmiljö för insatspersonal.

Lars Klevensparr

VästraGötaland och RSG