Stort antal terrängbränder under Långfredagen

Det fina vårvädret har medfört att det är torrt i skog och mark. Under Långfredagen har Räddningstjänsten Storgöteborgs Larm- och ledningscentral larmat ut resurser till ett 20-tal terrängbränder inom Göteborg, Kungälv, Tjörn och Öckerö kommun.

Det råder inget eldningsförbud inom Göteborgsregionen, men vi vill ändå passa på att uppmana de som planerar att elda att iaktta stor försiktighet. Eldning av trädgårdsavfall, påskbrasor eller grillning på olämpligt underlag kan – om du inte är försiktig och har släckutrustning till hands – lätt spridas i den torra vegetationen. Innan du tänder en eld behöver du försäkra dig om att du också kan släcka den!

Mer information, tips och råd om vad som är viktigt att tänka på innan eldning finns bl.a. att läsa på www.rsgbg.se

Glad påsk önskar Räddningstjänsten Storgöteborg