Träffa oss och prata brandskydd!

Brandmän från Räddningstjänsten Storgöteborg besöker vid två lördagar, den 1 och den 15 december olika platser i Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Partille, Härryda och Lerum. Då får julhandlande människor stanna till en stund för att prata med brandmännen om brandrisker i hemmet.

Den vanligaste brandorsaken i hemmet är att man glömmer att stänga av spisen. Med en brandvarnare med fungerande batteri kan branden upptäckas i tid. Mellan första advent och trettonhelgen förra året, larmades Räddningstjänsten Storgöteborg till sex brandtillbud som orsakats av levande ljus. Detta är en minskning med åtta bränder jämfört med året innan. Dessa bränder och brandtillbud inträffade i eller omkring bostäder. Inga personer skadades i samband med bränderna, men en villa totalskadades då levande ljus antände en julgran. Det bästa skyddet mot en brand är att ha en fungerande brandvarnare så att branden upptäcks i tid och en handbrandsläckare och en brandfilt så att den som upptäcker branden kan agera.

Alla kan minska riskerna i sitt hem, här kommer några tips från brandmännen på Räddningstjänsten Storgöteborg.

•  Kontrollera att du stängt av spisen. Om det börjar brinna i en kastrull, lägg locket på. Släck aldrig med vatten!
  •  Kontrollera att brandvarnaren fungerar. Byt batteri i brandvarnaren regelbundet.
  •  Lämna aldrig ett levande ljus obevakat. En god regel är att den som har tänt ljuset ansvarar för att det släcks.
  •  Dekorera inte ljusstaken med mossa, bomull eller annat material som kan ta eld.
  •  Sätt upp en lapp med påminnelsen att släcka ljuset på insidan av ytterdörren, så att du blir påmind om att släcka ljuset innan du går hemifrån.
  •  Blockera inte trappor och korridorer, tänk på att detta är utrymningsvägar om något skulle hända.

På vår hemsida www.rsgbg.se finns information på vilka platser brandmännen träffas.

För mer information kontakta kommunikatör Anna Dyne 031-335 27 58