Uppdatering 12:30 Skog och terrängbrand Brattefjäll, Partille Kommun

Det brinner fortfarande i Brattefjäll, Partille. Räddningstjänsten Storgöteborgs inriktning är att ringa in branden för att stoppa brandspridning, vilket börjar bli framgångsrikt.

MSB:s helikoptrar fortsätter kontinuerligt att vattenbomba och släcka uppflammande härdar och på marken arbetar personalen i den otillgängliga terrängen, med att begränsa och försöka släcka branden.

Räddningstjänsten har även varit uppe i helikopter för att få en överblick och använder den informationen för att få en heltäckande lägesbild och, liksom tidigare, brinner det inte i närheten av bebyggelse.

Allmänheten ska hålla sig borta från området
Även om branden blir inringad och under kontroll, kommer det att fortsätta att pyra och brinna i marken under flera dagar (antagligen tills det blir väderomslag och kyligare väder, alternativt, regn). Det är därför viktigt att allmänhet och obehöriga håller sig undan området kring Brattefjäll, Partille. Just nu är det riskfyllt att vistas där p g a brandrök, fallande träd och uppflammande brandhärdar.

- Det är just nu varmt och torrt i skog och mark, vilket gör att skogen torkar upp. RSG vill uppmana att alla som verkar och jobbar i skog och mark är försiktiga och varsamma så att det inte börjar brinna, säger Kristoffer Wahter Silfwerbrand, RSG:s presstalesperson för insatsen.

Allmänhetens hjälp – undvik att elda i helgen
Kristoffer Wahter Silfwerbrand fortsätter:

- Vi får frågor från allmänheten på vilket sätt man kan hjälpa till. Just nu vill vi, som sagt, att allmänheten håller avstånd till området. Den allra bästa hjälpen får vi genom att alla tänker till under helgen när det gäller eldning i skog och mark och helst avstår. I det här läget kan en liten gnista lätt starta en stor skogsbrand.

Vakthavande befäl Janne Carlsson