Uppdatering 21/11 kring skredet i Bastevik norr om Lökeberg i Kungälvs kommun

Insamling av underlag i undersökningarna från SGI, Statens geotekniska institut, är nu i slutskedet och myndigheten håller nu på att avetablera fältresurser i området. Fortsatt risk för nya skred finns inom det avspärrade området och räddningsinsats pågår fortsatt under de närmsta dagarna för att hålla allmänheten borta, genomföra visuell bedömning om eventuella förändringar i området samt sammanställa behov av fortsatta åtgärder efter avslutad räddningsinsats.

Under de senaste dagarna  har också samverkande aktörer haft återkommande möten kring analys av läget och planering för det fortsatta arbetet.

Räddningstjänsten uppmanar fortfarande allmänheten att respektera riskområdets avspärrningar då det är förenat med livsfara om nya skred skulle inträffa inom det avspärrade området.

Stabschef Anders Lundblad