Railway Metrics and Dynamics AB förfinar sin AI-teknologi ytterligare med ny delfinansiering

Report this content

Som en del av Trafikverkets upphandling ”KOM-405140, Innovationsupphandling – Avseende vidareutveckling, validering och leverans av nya informationstjänster för automatiserad mätning av järnvägsanläggningen”, har Railway Metrics and Dynamics tilldelats ytterligare finansiering på totalt 1 miljon kronor.

Finansieringen är i lika delar uppdelad på två arbetspaket, ”Kontaktledning” - ref AF kod AUC.292 samt ”Skarvfritt spår” - ref AF kod AUC.292. Den tilldelas inom ramen för Etapp 2 i myndighetens innovationsupphandling.

– Det här är en logisk förlängning av MAJ-projektets nuvarande omfattning. Delfinansieringen gör att vi kan tillföra ännu mer nytta i arbetet för att säkra driften i ett ständigt växande och alltmer komplext järnvägssystem, säger Jan Lindqvist, vd för Railway Metrics and Dynamics.

Arbetspaketen är inriktade på ytterligare utveckling och förfining av AI- och Machine Learning-teknologin från RMD - och har samma syften som huvudprojektet, dvs effektiv och kontinuerlig mätning av anläggningen med hjälp av de tåg som finns i trafik.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Railway Metrics and Dynamics är ett svenskt teknikbolag grundat 2011. Bolaget utvecklar och levererar en heltäckande systemplattform för förvaltning och övervakning av materiella tillgångar i realtid. Plattformen bygger på patenterad sensorteknik, avancerade logaritmer, Machine Learning och AI. Bolaget riktar sig mot alla marknader, med fokus på tåg och järnvägsinfrastruktur. Bolagets marknad är global och det har sitt huvudkontor i Stockholm.

Taggar: