Railway Metrics and Dynamics ingår avtal med Strainlabs

Smarta skruvar från Strainlabs som upptäcker när temperaturen börjar bli för hög – såsom i hjulaxlar och lager. Det blir ett starkt komplement till Railway Metrics and Dynamics systemplattform som med hjälp av flera olika typer av sensorer förutspår fel på tåg eller spår. De båda bolagen har ingått ett samarbetsavtal som gör Railway Metrics and Dynamics förutsägelser ännu säkrare.

De två svenska bolagen Railway Metrics and Dynamics och Strainlabs har ingått ett samarbetsavtal som stärker möjligheterna att förutsäga begynnande fel i tåg. Strainlabs har utvecklat uppkopplade Internet of things-skruvar, vilka mäter temperaturen i skruven samt hur hårt den är åtdragen. På så sätt kan IoT-skruven upptäcka om den inte är tillräckligt spänd, eller om temperaturen är på väg att bli för hög.

Railway Metrics and Dynamics har å sin sida utvecklat en systemplattform för analys och övervakning av infrastruktur i realtid – ett system av system som innefattar data från olika typer av sensorer, exempelvis viktsensorer, lastlåssensorer och pantografsensorer. Hjärtat i systemet är den magnetmonterade sensorn Performance Monitoring Unit (PMU), vilken registrerar de vibrationer som uppstår då ett tåg far fram över spåret. Med hjälp av machine learning och AI kan PMU:n – genom att analysera förändringar i vibrationsmönstret – upptäcka om ett fel är på väg att uppstå i till exempel ett tåghjul eller i spåret.

Med det nya samarbetsavtalet mellan bolagen blir Railway Metrics and Dynamics systemlösning än starkare. Detta genom att IoT-skruvar monteras i axelboxen på tåg som även är försedda med PMU:er. Skruvarna skickar sedan sin information till närliggande PMU, där informationen från skruvarna analyseras tillsammans med data från PMU:n.

– Strainlabs uppkopplade skruvar är en oerhört smidig lösning. Med data från skruvarna tillförs ytterligare en dimension av information till Railway Metrics and Dynamics systemlösning, vilket öppnar upp för ännu bättre analyser av tågens tillstånd i realtid, säger Jan Lindqvist, vd på Railway Metrics and Dynamics.

Med Strainlabs och Railway Metrics and Dynamics kombinerade teknologi kan exempelvis urspårningar som orsakas av termisk överbelastning i hjulaxelboxen undvikas. Med Strainlabs IoT-skruvar kan den förhöjda temperaturen i termiskt överbelastade hjulaxelboxar upptäckas, samtidigt som PMU:n registrerar förändrade vibrationer i desamma – antingen direkt när urspårning inträffar, vilket minimerar infrastrukturens skador, och i bästa fall innan urspårningen ens hunnit inträffa.

– Railway Metrics and Dynamics lösning är otroligt innovativ. I kombination med vår teknik bildas en superstark lösning som kommer att göra en jätteskillnad för järnvägsindustrin, säger Csaba Madru, vd på Strainlabs.