Railway Metrics and Dynamics skriver avtal med indonesiska Artindo

I februari 2024 valdes RMD ut till Business Sweden’s prestigefyllda tillväxtprogram Catalyst, i vilket Sveriges mest innovativa och lovande företag får hjälp med internationell expansion. Arbetet som pågått sedan dess har lett fram till ett partneravtal med indonesiska järnvägsföretaget Artindo.

Sökandet efter en partner i Indonesien påbörjades tillsammans med Business Sweden redan innan Catalyst-programmet blev verklighet.

– Vi har goda kontakter i Indonesien sedan tidigare och vi bedömer att marknaden har stor potential, säger Pelle Johansson, Railway Metrics and Dynamics försäljningsansvarig i Asien.

– I princip hela järnvägsindustrin är statlig. Att hitta rätt partner är avgörande för att kunna bearbeta aktörerna som verkar i landet. Indonesien är ett land som verkligen satsar på ny teknik och RMD:s produkter lämpar sig mycket väl där, fortsätter Pelle Johansson.

Indonesien är ett land där man vill satsa på järnvägen, dels på underhåll av den befintliga infrastrukturen, men även på utbyggnad. Jakarta har fått en ny tunnelbanelinje och snabbtågslinjen mellan Jakarta och Bandung ska förlängas via Yogyakarta ända till Surabaya på Javas östra sida.

Järnvägsnätet i landet behöver byggas ut, bland annat för att kunna flytta över mer gods på järnvägen och avlasta det ansträngda vägsystemet. Nya sträckningar för persontrafik skapar också möjligheter för nya ekonomiska tillväxtregioner, menade president Joko Widodo (Jokowi) i ett uttalande i september förra året.

Landet ligger i det område som kallas ”Eldringen”, där seismisk aktivitet är vanligt förekommande. En sådan utsatthet innebär att det är extra viktigt med kontinuerlig kontroll av både banor och infrastruktur.

– Våra produkter och vårt ”system-i-ett-system”-tänk passar väldigt bra för Indonesien. Genom att förebygga skador på både infrastruktur och tågsätten kan man undvika både urspårningar, allvarliga olyckor och planera underhåll på ett bra sätt. Att förlänga livslängden på investeringarna skulle innebära enorma besparingar, säger Pelle Johansson.

– Våra sensorer lämpar sig utmärkt för att övervaka skicket även på broar och annan infrastruktur, något som är särskilt viktigt med tanke på de geologiska utmaningarna, fortsätter han.

Partneravtalet har skrivits på och nu väntar ett införsäljningsarbete – både via partnern Artindo som ska bearbeta marknaden och med hjälp av Business Sweden som hjälper till i kontakterna med departementen och ledningen i statliga Kereta Api Indonesia (KAI).

Ett möte mellan dessa parter är bokat till slutet av juli 2024 och målet är att formulera ett första ”proof-of-concept”-projekt.

– Vi är säkra på att de upptäcker vinsterna med våra produkter och vårt system om de bara får testa och utvärdera det, avslutar Pelle Johansson.