RMD nominerat till europeiskt innovationspris inom järnväg

Railway Metrics and Dynamics AB (RMD) har nominerats till den prestigefyllda utmärkelsen ERCI Innovation Awards tillsammans med branschkollegan Strainlabs.

­ERCI Innovation Awards delas ut årligen av European Cluster Railway Alliance (ERCI) och är en betydande utmärkelse inom järnvägssektorn. Priset syftar till att uppmärksamma företag och projekt som har demonstrerat exceptionell teknisk utveckling, forskning och innovativa lösningar inom järnvägsrelaterade områden.

Tack vare nomineringen får RMD nu möjlighet att visa upp sin unika plattform för en bred publik av järnvägsföretag och experter.

– Vår plattform gör det möjligt att bedriva järnvägstransporter med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. Nomineringen är ytterligare ett bevis för detta, säger Jan Lindqvist, vd för Railway Metrics and Dynamics AB.

RMD utvecklar och säljer en unik plattform för analys och övervakning i realtid av både rullande materiel och infrastruktur.

– Våra innovationer är väl förankrade i järnvägsindustrin och de gör det möjligt att hantera alla typer av tillgångar proaktivt och prediktivt, säger Jan Lindqvist, vd för Railway Metrics and Dynamics AB.

­ERCI Innovation Awards anordnas först på nationell eller regional nivå och därefter på europeisk nivå. Vinnarna väljs ut av en europeisk jury bestående av oberoende experter som representerar näringsliv, forskning och offentliga myndigheter.

Railway Metrics and Dynamics AB nominerades av svenska Järnvägsklustret till den europeiska tävlingsnivån.

Valet av vinnare baseras på följande kriterier:

• Lösningens innovativa egenskaper.
  • Ekonomiska och sociala fördelar för järnvägssektorn.
  • Integration av ny digital teknik.
  • Inverkan på ”humankapitalet”.
  • Skapande av innovationen genom nätverkande (samarbete med andra privata eller offentliga enheter)

Läs mer om priset här: https://www.eurailclusters.com/innovation-award/