Amerikanska lärdomar går stick i stäv med SKL:s rapport om att höja skatten med 13 kronor

Bara för att du avsätter mer offentliga medel är det inte säkert att kvaliteten i offentlig sektor ökar. Mer pengar till skolorna är inte synonymt med ökad kunskap hos eleverna. Det kunde vi höra när Sverige nyligen gästades av Dr. Ray Rist, senior rådgivare åt Världsbanken. Ändå menar Sveriges Kommuner och Landsting att skatten bör höjas med 13 kronor.

– Grundläggande för att leverera kvalitet i offentlig sektor är att veta vad genomförda insatser leder till för medborgaren, och att sedan styra mot dessa, säger Dr. Ray Rist vid sitt besök i Stockholm.

De amerikanska erfarenheterna är tydliga; kan du inte se vad som är framgångsrikt kan du inte heller uppmuntra det. Och om du inte kan uppmuntra framgång, uppmuntrar du sannolikt misslyckanden.

– Att uppmuntra misslyckande har vi inte längre råd med, fortsätter Rist.

Nyligen gästades Sverige av Dr Ray Rist, senior rådgivare åt Världsbanken och tidigare direktör i Vita Huset. Rist var inbjuden av Ramböll Management Consulting och syftet var att dela med sig av amerikanska erfarenheter om att bedriva en effektiv och högpresterande offentlig förvaltning.

Livliga diskussioner
Besöket i Sverige skapade livliga diskussioner bland kommun- och myndighetsrepresentanter. Ett flertal deltagare ställde sig frågan - vad vet vi egentligen om vilken nytta våra insatser leder till för medborgarna?

Mer pengar till skolorna är inte synonymt med ökad kunskap hos eleverna, mer pengar till integrationsinsatser leder inte automatiskt till att fler nyanlända blir självförsörjande, och fler poliser och polisbilar är inte ett likhetstecken med minskad kriminalitet och ökad trygghet för medborgarna.

– Istället för att samtala om mer pengar till offentlig sektor bör vi först och främst bli betydligt bättre på att veta vad alla insatser leder till för medborgaren, säger Ola Odebäck, VD för Ramböll Management Consulting och samarbetspartner med Dr. Ray Rist. En uppenbar risk är annars att du inte vet vad du finansierar och att prislappen för offentlig sektor blir för hög jämfört med vad vi får ut.

Frågan engagerar
Självklart engagerar också frågan om offentlig sektors effektivitet även allmänheten. Ett exempel på det är nästan 300 registrerade kommentarer på DN:s artikel om SKL-rapporten, vilken redovisar behovet av att öka skatten med 13 kronor på tjänad 100-lapp.

Ola Odebäck
Verkställande Direktör, Ramböll Management Consulting AB