Åsa Soutukorva Swanberg översätter miljö till kronor

Ramboll förstärker sin miljöverksamhet med miljöekonomen Åsa Soutukorva Swanberg. Ett av hennes viktigaste expertområden är att värdera miljö ekonomiskt och hon kommer även att bidra med andra typer av samhällsekonomiska analyser.

- För mig är det viktigt att sätta ljus på miljöns värde och se dess bidrag till människan. Dessa värden behöver komma in i de beslut som fattas i samhället. Jag valde Ramboll för att det finns ett genuint engagemang i hållbarhetsfrågor och jag ser fram emot att göra skillnad med mina analyser, säger Åsa Soutukorva Swanberg.

Med 20 års erfarenhet är Åsas expertområde samhällsekonomisk analys - exempelvis ekonomisk värdering, kostnads-nyttoanalys, samhällsekonomisk konsekvensanalys och styrmedelsanalys.

- I och med rekryteringen av Åsa tar vi ett stort och viktigt steg mot att hjälpa våra kunder att värdera hållbarhetsinvesteringar ekonomiskt. Det är en av nycklarna till att öka relevansen och få fler att förstå att värde kan skapas via hållbara affärer, säger Jesper Kildsgaard, ansvarig för Rambolls svenska miljöverksamhet.

De största utmaningarna och möjligheterna framöver ser Åsa inom samhällsbyggandet i en tid av klimatförändringar, ökad förtätning och sociala utmaningar. Där är hon övertygad om att Ramboll kan göra stor nytta genom att bidra till bättre och mer hållbara prioriteringar.

- Genom att peka på den ekonomiska betydelsen av ekosystemen och deras funktioner kan vi se vilka värden som finns i samhället och inte bygga bort sådant som naturen erbjuder oss gratis. Vi behöver även förstå vilken samhällsnytta vi som företag bidrar till, vad det är värt samhällsekonomiskt och hur olika grupper påverkas. Här kommer jag att få användning för mitt breda hållbarhetstänk, avslutar hon.

Åsa Soutukorva Swanberg kommer senast från rollen som vd på Anthesis Sverige.

Åsa Soutukorva Swanberg, miljöekonom på Ramboll

Presskontakt: Boel Bengtsson, PR-ansvarig

+46 76 125 72 87, boel.bengtsson@ramboll.se

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 15.000 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se

Citat

För mig är det viktigt att sätta ljus på miljöns värde och se dess bidrag till människan. Dessa värden behöver komma in i de beslut som fattas i samhället. Jag valde Ramboll för att det finns ett genuint engagemang i hållbarhetsfrågor och jag ser fram emot att göra skillnad med mina analyser.
Åsa Soutukorva Swanberg