Erfarna innovatörer till Ramboll

Affärsutveckling och innovation är i fokus för Ramboll. Därför har ytterligare strategiska rekryteringar gjorts. Ante Erixon och Odd Tullberg började vid årsskiftet och kommer att jobba med satsningar inom områden som exempelvis digitala tvillingar, machine learning och smarta städer.

- Ett förändrat affärslandskap och en accelererande automatiseringstakt skapar stora möjligheter för oss att utveckla affären och vårt erbjudande. Det gör vi genom samarbeten med olika aktörer, genom att utforska digitala lösningar och genom att stärka vår kompetens kring nya affärer. Rekryteringarna av Ante och Odd är viktiga pusselbitar, säger Niklas Sörensen, vd för Ramboll i Sverige.

Med Ante Erixon och Odd Tullberg förstärks kompetensen inom digitalisering och teknisk innovation. Ante tillhör divisionen Transport och kommer att ha sitt fokus på nya affärer. Odd Tullberg kommer att arbeta med affärsutveckling på bolagsnivå och förstärka arbetet med digitala affärskoncept. Med utgångspunkt från Rambolls digitala strategi blir deras främsta uppgift att stödja innovation och utveckling av nya tekniska tjänsteerbjudande och nya affärsmodeller.

- Jag vill vara med och framtidssäkra Ramboll. I en omvärld med en allt snabbare teknikutveckling är jag övertygad om att Ramboll kan omdefiniera branschen och ta initiativ till nya affärsmodeller. Den globala närvaron och de internationella erfarenheterna är viktiga för att lyckas. Ramboll har ett väldigt gott rykte och ett varumärke som sticker ut på ett positivt sätt. Det finns en stor vilja och mycket mod att göra saker på nya, smartare sätt, säger Ante Erixon.

Ante kommer närmast från Terratec Sweden, där han i rollen som vd ansvarat för att etablera företaget på den svenska marknaden. Både han och Odd har erfarenheter från ledande positioner i teknikkonsultbranschen och inom projektledning och från forsknings- och utvecklingsprojekt. Odd kommer närmast från WSP där han bland annat varit chef för avdelningen Visualisering och Virtual Reality och som strategisk utvecklare på bolagsnivå.

- Digitalisering och automatisering har potential att skapa en mycket mer effektiv, hållbar och demokratisk samhällsutveckling. Men det innebär också stor omställning av traditionella arbetsmetoder. Vi måste skapa digitala data som är hållbara, tillgängliga och läsbara för maskiner med AI-tillämpningar och visualisering i VR och AR. Ramboll kommer att få en viktig roll, bland annat i utveckling och underhåll av digitala tvillingar, säger Odd Tullberg.