Fågelvepa nominerad till 100-wattaren

I dag presenterades de nominerade bidragen till årets 100-wattare - Sveriges Annonsörers reklamtävling. Bland nomineringarna finns Rambolls kampanj Bird Banner – Engineering for life, framtagen i samarbete med Garbergs.

- Nu händer det grejer. Vi i teamet har jobbat hårt med att samla Rambolls kommunikation under budskapet Engineering for life och att skapa kommunikation som visar på värdet av den samhällsnytta vi skapar. Nomineringen till 100-wattaren är ett kvitto på att vår kommunikation griper tag och väcker känslor, säger Karin Nedersjö, varumärkesansvarig på Ramboll.

Filmen om fågelvepan visar hur en 106 kvm stor vepa på fasaden till Rambolls kontor i Uppsala förser fåglar med mat under den kallaste tiden av vintern. Vepan föreställer två utsträckta händer. I händerna kan fåglar sitta och äta fågelfrön från en fågelmatarmaskin som är monterad på insidan av huset. Filmen blev viral i sociala medier och fick internationell uppmärksamhet i bland annat USA, Storbritannien och Asien.

- Allt vi gör syftar till att skapa värde för människor, samhälle och natur. Därför är steget inte långt att göra det även i vår reklam. Som syftesdrivet företag strävar vi alltid efter att ge tillbaka till samhället. Det har varit en del av Rambolls DNA i över 70 år. 100-wattaren är en viktig tävling just eftersom den handlar om att skapa effekt och det är det vår kommunikation handlar om, säger Linus Almqvist.

Vinnarna i årets 100-wattare presenteras den 29 november i Stockholms stadshus.

Läs mer om de nominerade bidragen och priset