Filip från Luleå designade motionsrunda i form av delfin

Studenter från sex olika städer har designat årets nya rundor i Rambolls populära app för figure running, ShapeRunner. Lund, Göteborg, Luleå, Linköping, Stockholm och Örebro får nya kreativa motionsspår. Därmed finns nu 27 rundor i 18 svenska städer.

En av studenterna som gjort en runda i appen är Filip Åstrand som läser till civilingenjör på Luleå Tekniska Universitet.

- Inspirationen till figuren är att jag själv gillar att springa längs vatten och utifrån detta försökte se en figur som kunde passa in i formen som bildades runt vattnet. Det blev ganska uppenbart att formen av en delfin passade in i temat. Nu när rundan är inlagd i appen vill jag springa den med min närmsta kompis Wilma, säger Filip Åstrand.

Delfinen i LuleFilip strand

Filip Åstrand och den motionsrunda han har designat.

Idén att engagera studenter att designa motionsrundor i närheten av stora universitet och högskolor kom i höstas när arbetsmarknadsmässorna skulle dra igång.

- Vi besökte flera arbetsmarknadsmässor och pratade med hundratals engagerade studenter som lämnade förslag på nya banor till ShapeRunner. Vi fick massor av kreativa förslag och valde ut några extra bra. Nu har vi gjort dem tillgängliga för alla i appen, berättar Carmen Wargborn, ansvarig för sponsring på Ramboll.

Carmen Wargborn sponsringsansvarig Ramboll Sverige

Carmen Wargborn, ansvarig för sponsring på Ramboll
Foto: Rosie Alm

ShapeRunner lanserades 2018 och har sedan dess uppdaterats med nyheter minst en gång om året. Hittills har över 50.000 personer laddat ner appen. Förutom Delfinen har Luleå även en runda i form av en spårhund. Rundorna genomförs med röstanvisningar och figurerna är enkla att dela i sociala medier.

Utöver Luleå får Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm och Örebro nya motionsrundor. Den nya luleårundan är 9,5 kilometer och perfekt att gå eller springa för den som vill motionera längs med Björkskatafjärden.

- Hållbara samhällen börjar med hållbara människor. ShapeRunner är vårt bidrag till folkhälsan i form av roligare träning. Intresset för och behovet av att röra på sig utomhus har ökat, vilket är extra viktigt i dessa tider. Jag hoppas att ShapeRunner kommer till nytta för många människor, säger Carmen Wargborn.

Om ShapeRunner

• Motionsrundorna i ShapeRunner har designats av studenter och Rambolls ingenjörer och är världens enda app för figure running.
  • ShapeRunner finns att ladda ner kostnadsfritt i App Store och Google Play. (länk)
  • Appen har 27 löprundor i 18 städer; Stockholm, Göteborg, Karlstad, Malmö, Lund, Eskilstuna, Visby, Nyköping, Umeå, Uppsala, Varberg, Kiruna, Lycksele, Luleå, Linköping, Västerås, Örebro och Kristianstad.
  • Här finns alla rundor
  • ShapeRunner är en del av Rambolls engagemang som titelsponsor till Ramboll Stockholm halvmarathon som är planerat till den 5 september.

Presskontakt: Boel Bengtsson, PR-ansvarig

+46 76 125 72 87, boel.bengtsson@ramboll.se

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 16.500 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se