Från sjukvård till förebyggande hälsovård med ny teknik

Sjukvården blir allt mer digitaliserad, det finns ett stort behov av att anpassa dagens vårdbyggnader till modern vård och det råder en förebyggandetrend som sannolikt kommer att förändra sjukvården i grunden. I det sammanhanget kommer Åsa Demander, tidigare arkitekt och projekteringsledare, till Ramboll för att ansvara för den svenska sjukhusverksamheten.

sa Demander ansvarig fr Rambolls svenska sjukhusverksamhet

Åsa Demander, som de senaste åren har drivit egen projektverksamhet med inriktning mot teknikkomplexa projekt som laboratorier och sjukhus, börjar sin tjänst som sjukhusansvarig på Ramboll den 1 april, men har redan tjuvstartat lite.

- Jag var sugen på att vara i ett större sammanhang igen och det känns bra att bli del av ett företag där hög kompetens kombineras med starka värderingar. Det finns en varm samarbetskultur på Ramboll där hjärtat märks på riktigt och jag är väldigt nyfiken på att lära känna organisationen och människorna, säger Åsa Demander.

Nya projekt på en stor marknad

Under de senaste åren har Ramboll vuxit inom segmentet och har bland annat projekt som H-huset i Örebro, stora delar av NSM, Nya Sjukhusområdet Malmö, och stora investeringsprojekt i Eskilstuna, Katrineholm och Nyköping på sin meritlista. Den senaste tiden har Ramboll dessutom vunnit flera stora ramavtal för regionerna Sörmland, Skåne, Västmanland och Örebro. Marknaden är stor, dels för att det är ett stort upprustningsbehov och dels för att den digitala utvecklingen och efterfrågan på vård på distans påverkar vårdens förutsättningar.

- Framöver kommer både byggnaderna och vården att se annorlunda ut och vi på Ramboll har alla möjligheter att förstå och vara med och påverka. Jag är trygg med Åsa och hennes attityd att vilja lösa stora och svåra utmaningar. Det blir ett lyft för vår verksamhet att hon ansvarar för den strategiska utvecklingen, säger Michael Gustavsson, globalt ansvarig för sjukhus på Ramboll.

Åsa kommer främst att jobba med den svenska verksamheten, men även vara del av den globala organisationen för sjukhusverksamheten med cirka 450 experter globalt.

Innovation prioriteras

- Det är ovanligt med matrisorganisationer och det ska bli spännande. Det finns stora möjligheter att sätta samman globala team och ge ett mer skräddarsytt erbjudande. Det faktum att Ramboll inte är börsnoterat ger oss också marknadsfördelar och talar för långsiktighet och möjligheter att jobba medvetet för samhällsnytta och investeringar i forskning, säger Åsa Demander och fortsätter:

- På Ramboll prioriteras innovation och det bådar gott. Tänk om vi kunde vara med och ändra begreppet sjukvårdsbyggnad till hälsobyggnad, och att få jobba med en mer inkluderande, mer framåtriktad hälsovård – den resan vill jag vara med på.

Se filmen och hör mer av Åsas tankar om det nya jobbet

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 15.000 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se

Citat