Infrastrukturkommissionen: Måste infrastruktur ägas av staten?

Igår presenterade Infrastrukturkommissionen sin slutrapport där man ger flera konkreta förslag till regeringen. Kommissionen konstaterar att med fler alternativ i sättet att organisera och finansiera infrastruktur kan vi få både fler innovationer och ökad effektivitet.

Slutrapporten presenterades under ett fullsatt seminarie där bland andra Anna Johansson, infrastrukturminister, och Infrastrukturkommissionens ledamöter och initiativtagare medverkade. Malcolm Sjödahl, affärsutvecklingschef, och Gunnar Samuelson, marknadschef, på Ramböll presenterade praktikfall.

Infrastrukturkommissionens uppdrag har varit att utreda och peka på möjliga vägar och modeller för att effektivisera och öka omfattningen av infrastrukturinvesteringar. Vägar och järnvägar har varit kommissionens huvudfokus, tillsammans med den del av den kommunala infrastrukturen som rör vatten- och avloppstjänster, det man i rapporten kallar vardagens infrastruktur. Kommissionen finansieras gemensamt av initiativtagarna Ramböll, KPMG, MTR, NCC, PEAB, Skanska, Veidekke och WSP.

– Infrastrukturkommissionen har arbetat med att ta fram ett antal förslag som belyser möjligheter. Vi har undersökt behovet av ändringar i lagar och förordningar och vi lämnar nu över ett förslag till regeringen på vad man skulle kunna göra i Sverige. Den stora frågan är hur mycket infrastruktur vårt land behöver för att skapa tillväxt och framtida välstånd, säger Malcolm Sjödahl, affärsutvecklingschef på Ramböll.

Slutsatser
Infrastrukturkommissionens arbete har gett ett antal slut­satser och konstaterar att det finns ett betydande behov av investeringar i Sverige och att man behöver effektivisera utnyttjandet av befintlig infrastruktur. Man ser även att det behöver bli ett ökat fokus på samhällsekonomisk effektivitet i transportinfrastrukturinvesteringar. Kommissionen står bakom ett ram­verk för infrastrukturinvesteringar där man anser att alla större investeringar ska prövas utifrån effektivitetskrav mot traditionell och alternativ finansiering och organisering. Man konstaterar att många lärdomar finns att dra från internationella erfarenhe­ter på området.

Kommissionen drar även slutsatsen att de hinder i dagens lagstiftning som motsätter sig flera av de alternativa formerna bör undanröjas. Man konstaterar dessutom att den kommu­nala VA-verksamheten nu står inför ett stort teknikskifte och att det finns ett stort behov av upprustning av ledningsnätet.

Praktikfall: Järn­väg Stockholm - Oslo och utbyggnad av E22
Inom ramen för kommissionens arbete har ett antal intres­senter, däribland Ramböll, fokuserat på två projekt med alternativ finansiering och organi­sering. Dels en ny järn­väg mellan Stockholm och Oslo, och dels en utbyggnad och elektrifiering av Europaväg 22 (E22). Därtill redovisades förslag som andra aktörer presen­terat, bland annat en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör.

− Norge är vår största handelspartner och Oslo blir en allt mer betydande arbetsmarknad för flera regioner i Sverige. Vi har utgått från ett företagsekonomiskt perspektiv och presenterar en restid med tåg mellan Stockholm och Oslo på under tre timmar. I förslaget finansieras och organiseras de nödvändiga delarna; höghastighetståg, depåer och spårinfrastruktur genom att kom­muner, regioner, privata investerare, pensionsfonder och banker samarbetar, berättar Malcolm Sjödahl, affärsutvecklingschef på Ramböll.

Rekommendationer till regeringen
Infrastrukturkommissionens arbete har mynnat ut i ett antal förslag till regeringen. Det handlar om att skapa en effektivare planeringsprocess, mobilisera ökade resurser och se över regelverk och organisation för att främja alter­nativ finansiering och organisation. Utöver det rekommenderar man att ställa om transportsystemet med styrmedel och innovationer och att modernisera regleringen av VA-system.

– Infrastruktur är en nations publika kapital. På samma sätt som ett tåg inte kan gå snabbare än vad järnväg och banvallarna tillåter, kan en ekonomi inte växa snabbare än vad landets infrastruktur tillåter, sa Allan Larsson, tidigare finansminister (S) och ledamot i Infrastrukturkommissionen.

Infrastrukturkommissionens slutrapport

Praktikfall järnväg Stockholm – Oslo

"Låt avgifter och försäljning av vägar betala utbyggnad" , DN debatt 28/10

”Sälj Öresundsbron och bygg en tunnel” , DN 27/10

Om Infrastrukturkommissionen
Infrastrukturkommissionen finansieras gemensamt av initiativtagarna KPMG, MTR, NCC, PEAB, Skanska, Veidekke, WSP och Ramböll. Syftet med kommissionen är att bredda diskussionen om finansiering och organisering av infrastruktur i Sverige och ska särskilt undersöka och studera alternativ till traditionell anslagsfinansiering. Kommissionen har arbetat för att föreslå lösningar för hur Sverige kan få fram mer och smartare infrastruktur snabbare än i dag.