Jan Salomonson - med omtanke om medarbetarna

Jan Salomonson är sedan den 1 mars affärsområdeschef för Samhällsbyggnad Mitt med sju enheter och cirka 200 medarbetare. Jan, som är bergsingenjör, har jobbat 20 år på Ramboll och kommer senast från en tjänst som chef för bergenheten.

Jan, hur kommer det sig att du blev affärsområdeschef?

En av de bidragande orsakerna är mitt sätt att driva uppdrag så att det ska kunna spridas till fler. Min filosofi är att varje kunduppdrag ska besättas med rätt expertis oavsett var i landet personen finns. Det är ett sätt att utjämna resurser som varit framgångsrikt och det ligger helt i linje med Rambolls sätt att se på affären. Det blir dessutom mer intressant och roligare för medarbetarna som blir mer motiverade.

Ramboll är en internationell koncern, märks det i ditt sätt att arbeta?

Ja absolut, Norden är och har varit en naturlig plattform för mig som har skapat fler intressanta möjligheter. Jag har haft flertalet projekt på Färöarna, i Norge och i Finland och haft förmånen att jobba med våra medarbetare även i Danmark. Under de senaste åren har jag annars jobbat med SFAL, Stockholms Framtida Avloppsrening Ledningsnäten kommande avloppstunnel under Stockholm.

Du blev enhetschef i oktober och nu affärsområdeschef, det gick fort, blev det som du hade tänkt dig?

Att vara enhetschef blev mycket roligare än jag hade förväntat mig. Min nya roll som affärsområdeschef kom lite oväntat men jag ska ta den till mig. Jag har idéer om hur vi ska skapa en bättre arbetsmiljö med minskad stress genom att göra varje projekt mer resursstarkt på ett sätt som även lyfter medarbetarna. Nu har jag chansen att omsätta detta i praktiken. Med mina 20 år i Ramboll har jag kontinuitet och historia. Den förändring som nu sker med många nya idéer och ett nytt sätt att se på affären är välkommen och ska bli spännande att vara med och driva. Det händer mycket nu.

Det går bra för Ramboll, nyss släpptes ett rekordresultat. Har ni för mycket att göra?

Det är en lyx att jobba på ett företag som går bra. Det är så mycket roligare att jobba med att rekrytera i rätt hastighet än att vara beroende av att jaga in affärer så att alla har något att göra.

Vem är du privat?

Jag är en 51-årig tvåbarnspappa från Stockholm som gärna fotograferar och arbetar med händerna. Familjens sommarställe på Västkusten är avkoppling för mig.

Om oss

Om Ramboll Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar. Ramboll har 15.500 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.