Många bra nomineringar inför Rambölls utdelning av Sigge Thernwallstipendiet

I oktober i år delas Sigge Thernwalls Stora Byggpris ut för elfte gången. Prissumman uppgår till 500 000 kronor. Priset delas ut vartannat år till personer vars forskningsprestationer främjar teknikutvecklingen, företrädesvis inom anläggningsteknik.

Sigge Thernwall var anställd vid Scandiaconsult (numera Ramböll) i mer än 30 år. Han testamenterade medel till en utvecklingsfond som förvaltas av en styrelse utsedd av Ramböll. Fondens styrelse har uppdragit åt Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin, IVA, att utse pristagare.

Nomineringsprocessen har pågått under våren med sista nomineringsdag den 30 juni.

"Jag har fått förhandsinfo från IVA att det har kommit in många bra kandidater. Det är alltid spännande att vänta på att få höra mer om de nominerade och det glädjer mig att ha möjlighet att få dela ut detta stipendium. Jag ser nu med spänning fram emot prisutdelningen" säger Bent Johannesson, Vd Ramböll.

I år kommer prisutdelningen att skeden 20oktober i Uppsala Konsert och Kongresshus.

Yvonne Ronnerfors
Kommunikationschef Ramböll
yvonne.ronnerfors@ramboll.se

Ramböll är ett ledande teknikkonsultbolag som erbjuder helhetslösningar inom byggande, infrastruktur, industri, energi, vatten och miljö, telekommunikation, management, projektledning och IT. Ramböll Sverige är en del av Ramböllkoncernen som har mer än 8 000 medarbetare på ca 200 kontor världen över. Mer om Ramböll på www.ramboll.se