Miljonpris ska delas ut till den bästa tekniska forskningen

Ramboll dammsuger just nu Sverige jakt på den bästa tekniska forskningen. I vår ska nämligen Sveriges största pris inom teknisk forskning delas ut – Sigge Thernwalls pris. Priset är på en miljon kronor och nomineringsperioden pågår fram till sista mars.

Sigge Thernwall var civilingenjör och tog sin examen på KTH Väg och Vatten år 1949. Han ägnade därefter sitt yrkesliv åt att arbeta med olika anläggningsprojekt i flera delar av landet. Vid sin död 1984 hade Sigge testamenterat en stor summa pengar till en utvecklingsfond inom teknik som skulle förvaltas av hans företag Scandiaconsult, som sedan blev Ramboll. Det första priset delades ut 1989.

Den 20 april i år delas priset ut till en eller flera vinnare som ägnar sig åt teknisk forskning. Alla bidrag inom teknisk forskning välkomnas i årets nomineringsprocess, även om upphovsmannen Sigge Thernwall själv vurmade lite extra för forskning inom anläggningsteknik. Det går att nominera forskning som bedrivs inom företag likväl som Universitets- och högskoleforskning.

Juryn består av Ramboll Sveriges VD och representanter för Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien. Nomineringar kan lämnas fram till och med den 31:a mars via denna länk: Nominera till Sigge Thernwalls Pris - Ramboll Sverige

Godkända nomineringar kommer få bekräftelse av juryn per e-post att de godtagits, och berörda personer bjuds in till prisutdelningen den 20 april i Stockholm.

Mer om priset
Mer information om priset och om Sigge finns på Rambolls webbplats.
På webbplatsen finna även presentationer av
pristagare genom åren

Frågor
Har du frågor om Sigge Thernwalls pris, nomineringsprocessen och prisutdelningen 2023 så mejla till kommunikation@ramboll.se

Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra 17 000 experter skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen kombinerar Ramboll lokal erfarenhet med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder, i form av idéer som kan förverkligas och implementeras. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.
Läs mer på ramboll.se och följ oss gärna på LinkedIn och Instagram.