Nya affärsområdeschefer från norr till söder

Rambolls division Transport har fått två nya affärsområdeschefer. Roberth Carling i Falun tillträdde som affärsområdeschef i Falun den 1 december med ansvar för norra Sverige och Johan Stjernkvist i Malmö ansvarar för södra Sverige från och med 1 februari.

– För mig är det viktigt att jobba med coachande ledare som ser medarbetarna och är intresserade av deras utveckling. Därför ser jag fram emot att jobba med Roberth och Johan. De kommer att vara viktiga för vår strategi med fokus på kund och de människor som lever i det samhälle vi planerar, säger Åsa Zeinetz, divisionschef för Transport på Ramboll.

Johan Stjernkvists senaste tjänst var på Tyréns där han jobbade med affärsutveckling och innan dess har han bland annat jobbat med internationell uppbyggnad och geoteknikverksamhet.

Rambolls satsning på innovation och verkligt kundfokus gör Ramboll speciellt, tycker Johan, och är områden han tror kommer att göra Ramboll framgångsrikt. En annan anledning till att Johan tackade ja till tjänsten var att Ramboll också ägs av en stiftelse. Han menar att det gör organisationen mer flexibel än börsnoterade bolag.

– Det jag ser mest fram emot är att lära känna organisationen och alla människor. Ramboll har dessutom ett unikt sätt att se på relationer med kunderna och deras målgrupper. Det är en proaktivitet jag vill jobba med som visar på affärsmässighet som drivkraft, säger Johan Stjernkvist.

Roberth Carling började som affärsområdeschef på Transport den 1 december och har börjat bli varm i kläderna. Även han har lång erfarenhet från samhällsbyggnadsbranschen och kom närmast från WSP där han varit regionchef.

– Något som slagit mig under de första veckorna är den internationella prägeln – hur man inom Ramboll tar in internationella influenser och drar nytta av de bästa lösningarna från andra länder. Det finns dessutom ett högt tekniskt kunnande med en akademisk spets och att ha den kompetensen i botten gör förändringsresan enklare. Det finns också en balans mellan struktur och frihet, vilket skapar ett arbetsklimat där människor vågar ta beslut, säger Roberth Carling.