Ormarna checkar in

Vintern är en besvärlig tid för många djur. Inte minst för våra ormar, ödlor och groddjur som ofta kan ha svårt att hitta lämpliga övervintringsplatser där de hålls skyddade från frost och kyla. Därför har ”ormhotellet”, en konstgjord övervintringsplats byggts i Umeå.

Övervintringsplatsen på Västerslätt i Umeå är en del av en ekologisk åtgärd där Trafikverket nu anlägger ett naturområde för att kompensera det intrång som vägbygget Västra Länken innebär för djurlivet i området.

Hela naturområdet är omkring sju hektar. I projektet har Ramböll tagit fram förfrågningsunderlag
för en totalentreprenad och detaljprojekterat själva övervintringsplatsen och våtmarksområdet i naturområdet. Nu hoppas man att besökarna ska börja droppa in.

– Vi tror att klientelet till största del kommer att utgöras av huggormar och kopparödlor, men även skogsödlor, paddor och grodor kommer nog kunna hitta hit, berättar Christer Wedin, uppdragsledare på Ramböll. ”Hotellet” är ett frostisolerat stenröse som ska hålla en temperatur på över +2 grader under vinterns kallaste månader. Det är ganska gynnsamma förhållanden för den här typen av djur.

Men riktigt hur eftertraktad en plats på ormhotellet faktiskt är, är svårt att svara på, menar Christer.

– Det här är tänkt som en långsiktig kompensationsåtgärd som förhoppningsvis kommer att kunna stå kvar under många år framöver. Just hur många som fått upp ögonen för platsen idag är svårt att veta. En chansning är att det är som många andra nyöppnade ställen; det tar ett tag innan nyheten sprids och det ökar i popularitet, avslutar han.

Christer Wedin, Uppdragsledare
christer.wedin@ramboll.se