Partner till byggbranschens omställning till cirkulärekonomi

– Vi kan vara länken mellan det strategiska cirkuläritetsarbetet och de praktiska lösningar som behövs för cirkulärt byggande. Att bygga mer hållbart är centralt för hela fastighets- och anläggningssektorn och på Ramboll har vi möjlighet att hjälpa till med den nödvändiga förflyttningen, säger Jelena Mijanovic, arkitekt och cirkuläritetskonsult på Ramboll.

Cirkulär ekonomi är en förutsättning för att nå klimatmålen och många av de andra hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Idag är den svenska ekonomin är idag endast cirkulär till 3,4 % vilket innebär att takten måste öka avsevärt. Listan över företag som använder den cirkulära ekonomin som ett sätt att minska risker och generera nya intäkter kommer fortsätta växa. Detta samtidigt som konsumenter håller på att förändra sitt beteende och i större utsträckning än tidigare vill bevara, dela och hyra produkter än tidigare.

Cirkulärt byggande från regelverk till färdigt byggnadsverk

– Att bygga mer hållbart är centralt för fastighets- och anläggningssektorn och på Ramboll har vi möjlighet att hjälpa till med den nödvändiga förflyttningen – att gå från nybyggnation till att i stället utforma er cirkulära lösningar, berättar Jelena Mijanovic som är arkitekt och konsult med cirkulärbyggnation som specialitet.

För att göra byggande mer cirkulärt behöver man delvis göra saker i en annan ordning än man gjort tidigare och många av de val som behöver göras påverkas av politik på både inhemsk nivå och EU-nivå. Framtida finansieringsmöjligheter beror bland annat på byggföretagens förmåga att anpassa sig till regelverket i EU:s taxonomi, och på deras förmåga att anamma praktiska lösningar som bidrar till cirkulär ekonomi. Det innebär att man inte bara kan titta på regelverk – och man kan heller inte bara titta på exempelvis inköp och transport av råvaror – utan behöver koppla ihop alla delarna i kedjan och förstå hur de påverkar varandra. Genom att arbeta med resursflöden i byggprojekt kan man skapa största möjliga värde av det som redan finns. Det går exempelvis att uppnå både ekonomiska besparingar och spara koldioxid genom renovering och återbruk av material, vilket samtidigt kan leda till att kraven i EU:s taxonomi uppfylls.

– Nya nyckeltal behövs för att ge tyngd och mätbarhet åt strategierna och projekten. Det unika med Ramboll är att vi har både teknisk och strategisk kompetens. Vi har expertis inom taxonomin och de utmaningar som omställningen innebär, vi kan rådge kring resursflöden och vi kan projektera och designa uppdragen. Genom att koppla ihop hållbarhetsstrategier med teknisk kompetens erbjuda en helhetslösning till kunderna, berättar Nadine Aschenbach, även hon arkitekt med fokus på cirkulärt byggande.

llbarhetsekonomi
– De företag som inser att cirkulär ekonomi inte längre är något abstrakt eller perifert utan snarare påtagligt kommer att skörda affärsmässiga och ekonomiska framgångar. Vi en viktig roll i att hjälpa våra kunder förstå vilka möjligheter cirkulär ekonomi innebär. Ingen aktör ska behöva avvakta med cirkulära aktiviteter på grund av osäkerheter kring begrepp, lagar och regler när vi vet att det kan ge konkurrensfördelar och ökad lönsamhet, säger Haben Tekie som arbetar med Sustainability Economics.

Inom Ramboll arbetar enheten för Sustainability economics med att utveckla och förfina analysmetoder som kan bidra till att lösa de samhällsutmaningar som kunder och samarbetspartners står inför. Genom att väga nyttor och kostnader mot varandra går det bättre att identifiera de alternativ som skapar största möjliga värde för samhället. Det kan gälla beslut kring exempelvis utformning av politiska initiativ och styrmedel, investeringsstrategier och påverkansarbete.

Ett exempel är det verktyg som Ramboll tagit fram för företag som arbetar med hållbarhetsstandarden ESRS. Verktyget används för att förstå vad de närmare 1100 ingående datapunkterna innebär, samt vilka eventuella data-gap det är som måste fyllas för att kunna leva upp till kraven.

För frågor och intervjuförfrågningar kontakta:
Maria Tegin, PR Manager Ramboll Sverige
E-post:
maria.tegin@ramboll.se

Tel:  +46 70 293 99 24

Om Ramboll
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra 17 500 experter skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen kombinerar Ramboll lokal erfarenhet med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder, i form av idéer som kan förverkligas och implementeras. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.
Läs mer på ramboll.se och följ oss gärna på LinkedIn och Instagram.