Pressinbjudan: Välkommen till Hospital Forum by Ramboll 2020

Varje år är Ramboll värd för en heldag om vårdmiljöer och framtidens vård med människan i centrum. I år utforskar vi var de nya mötesplatserna för vård skapas och vad de innebär för mötet mellan människa, vård och teknik. Vi djupdyker i frågor om hur vården riktas från reaktiv sjukvård till proaktivt hälsofrämjande, hur riktningen öppnar upp för nya aktörer och mötesplatser samt hur vård och hälsa blir en alltmer integrerad del av våra stadsrum.

Hospital Forum by Ramboll

Datum: 5 februari 2020

Tid: Kl. 10-16 med mingel efteråt (Registrering öppnar 9.30)

Plats: Münchenbryggeriet, Stockholm

Anmälan för journalister: kontakta Boel Bengtsson
Anmälan för övriga

Inspirerande exempel från såväl Sverige som andra länder låter oss lyfta blicken. En panel för dagen, bestående av politiker, patient och vårdgivare, hjälper oss att reflektera kring innebörden av och möjligheterna med nya platser för den smarta vården – i vår vardag och på sikt.

Bland talarna finns:

Henrik Widegren  Anders Hansen  Sara Lewerentz  Jeanette Spiering

Henrik Widegren, läkare och föreläsare, är verksam som läkare med expertis inom öron-näsa-hals. Han syns även som panelmedlem i SVT:s "Fråga Lund" där han svarar på vetenskapliga och medicinska frågor. Henrik inleder årets Hospital Forum med att dela en historisk blick på vården och medicinens utveckling.

Anders Hansen, överläkare i psykiatri och författare, har under mars 2019 släppt boken Skärmhjärnan. Boken handlar om hur våra hjärnor är uppbyggda och att vår ständiga uppkoppling börjar få allt tydligare konsekvenser för våra hjärnor. Han är också aktuell med programserien Din hjärna i SVT. Anders avslutar dagen med att ge oss en bild av hur dagens samhälle påverkar hjärnan.

Sara Lewerentz, digitaliserings- och teknikdirektör Region Västerbotten, som berättar om hur regionen jobbar med digitalisering för att ge den bästa vården.

Jeanette Spiering, en av grundarna till ett initiativ i nederländska Hogeweyjk där en stadsdel helt byggd för människor med demens skapats. Hon berättar om hur initiativet kom till, hur det fungerar och vilken betydelse det har för patienter, anhöriga och andra invånare. Kan man tänka sig något liknande i Sverige?

Läs mer om dagen här. Sidan uppdateras kontinuerligt.

Se filmen från Hospital Forum 2019

Presskontakt: Boel Bengtsson, PR-ansvarig

+46 76 125 72 87, boel.bengtsson@ramboll.se

Om Ramboll

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsrådgivare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 15.500 experter i 35 länder, 2.000 av dessa arbetar i Sverige.

ramboll.se