Ramböll ännu starkare inom ljusdesign

Ramböll har länge legat i framkant inom belysning och ljusdesign. För att möta den ökade efterfrågan på belysningstjänster ökas nu kapaciteten med ytterligare en välrenommerad ljusdesigner. Hans Arvidsson kommer närmst från ÅF och kommer att utgå från Rambölls huvudkontor i Stockholm.

Hans Arvidsson blir ansvarig för ljusdesign och ljusplanering i Stockholm vilket innebär att han kommer att ha ett strategiskt ansvar i att vidareutveckla och bygga ut tjänsteområdet. Han kommer även att verka som ljusdesigner och rådgivande konsult i projekt.

Hans har över 20 års erfarenhet av belysningsbranschen och är väl insatt i säkerhetsfrågor och miljöklassificeringssystem inom området.

Ökad medvetenhet ger tuffare beställningar
Idag finns ett påtagligt engagemang för att tänka långsiktigt och miljövänligt bland beställare. Även vikten av att ha en funktionell belysning är allmänt känd, vilket gör att kunder ofta har mer specifika beställningar än tidigare.

– Medvetenheten om och efterfrågan på tjänster inom ljusdesign ökar. Idag kan vi se en tydlig trend i att våra kunder vill satsa på långsiktighet både ur miljömässiga och ekonomiska aspekter. Samtidigt spelar den estetiska utformningen en betydande roll. Vi ser också att många idag är medvetna om att dagsljus spelar en viktig roll för vårt välbefinnande och våra prestationer på till exempel en arbetsplats. Att tänka långsiktigt och att samtidigt tänka säkerhet och bra belysning ger oss en utmaning som vi gärna antar.

Läs gärna mer om hur Ramböll arbetar inom ljusdesign. Läs även om arbetet vid Götaplatsen, ett projekt som fick utmärkelsen Svenska Ljuspriset 2012.

Hans Arvidsson
Ljusdesign och belysningsplanering