Ramböll delaktig i projekt som gjort Uppsala till Sveriges klimatstad 2013

Världsnaturfonden, WWF, utsåg nyligen Uppsala till Sveriges klimatstad 2013. Bland annat ligger två projekt där Ramböll är involverad till grund för utmärkelsen.

Uppsala fick priset för sitt långsiktiga och framsynta arbete med bredd och spetskompetens inom klimat, förnybara bränslen och hållbarhet. Åtgärder som juryn särskilt uppmärksammade var arbetet med Uppsala klimatprotokoll och den nya stadsdelen Östra Sala backe, två projekt där Ramböll är verksam.

Uppsala Klimatprotokoll är ett samarbetsprojekt som drivs av Uppsala kommun för att bidra till Uppsalas långsiktiga utveckling och att nå kommunens mål för minskat utsläpp. Klimatprotokollet består av 24 företag, organisationer och förvaltningar. Ramböll blev medlem under 2012 och är det enda anslutna konsultföretaget. WWF skriver i sin motivering att Uppsalas initiativ Klimatprotokoll är en modell som inspirerar andra att ta efter.

Östra Sala Backe är Uppsalas just nu största bostadsprojekt där Ramböll har stöttat kommunen med bland annat visioner, gestaltningsidéer, tekniklösningar, ekonomi- och hållbarhetsanalyser. Särskilt fokus har legat på hållbar utveckling. Bebyggelsen ska tillföra nya kvaliteter i boende- och stadsmiljö och attrahera människor med olika bakgrunder, livsstilar, intressen och kulturer.

I och med utmärkelsen vann Uppsala den svenska delen i den globala utmaningen Earth Hour Capital och gick vidare till final tillsammans med fem andra internationella städer.

Den 19 mars utsågs Vancouver till den internationella klimatstaden. Läs mer här.

Louise Andersson, Handläggare

Telefon  +46 (10) 6151388