Ramböll deltar i konferens om effektiv verksamhetsstyrning

Den 26-27 maj pågår konferensen "Controller i offentlig verksamhet 2010" som behandlar allt ifrån den senaste forskningen inom ekonomi och förvaltning till controllern som strategisk förändringsledare. Johan Moberg från Ramböll finns självklart på plats för att prata om Resultatbaserad styrning i förändring.

Controllern spelar en allt viktigare roll i organisationens verksamhet, dess målstyrning och optimering av processerna och olika funktioner. Därför har ledningen, verksamhetschefer och övriga ledare i organisationen i allt högre grad användning för en effektiv och proaktiv controller som fungerar både som strategisk rådgivare och professionell samarbetspartner. Ramböll har stor erfarenhet av just ledning och styrning inom offentlig verksamhet, och fick därför en förfrågan att hålla ett föredrag under konferensen på ämnet.

Att följa upp offentliga verksamheters resultat har aldrig tidigare uppfattats som så viktigt – oavsett om det rör sig om nationell politik på departementsnivå eller lokal politik på kommunal nivå. Frågan som medborgare ställer och som media granskar utifrån är: vad får vi för pengarna? Det finns därför ett stort behov av att kunna identifiera vilka resultat som olika typer av offentlig verksamhet åstadkommer. Fakta kring vad verksamheter uppnår underlättar vidare beslutsfattande och styrning för att leda verksamheten till ökad måluppfyllelse.

Johan Moberg kommer att diskutera resultatbaserad styrning i förändring utifrån dessa punkter:

• Ett skifte mot resultatbaserad styrning i offentlig verksamhet – vad innebär det?

• Från budgetering av aktiviteter till budgetering för resultat och effekter – hur går det till?

• Praktiska exempel och erfarenheter från kommunal och statlig verksamhet

Konferensen pågår under två intensiva dagar. Där får deltagarna lära av de främsta experterna inom området, och får lyssna till högintressanta praktikfall. Deltagaren kommer få verktyg för att säkerställa effektiva arbetsprocesser, och metoder att ta till hjälp för att effektivisera och optimera verksamhetsstyrningen. Konferensen kommer även lägga stor vikt vid hur man anpassar styrningen till situation och strategi: mått, beslut och ansvar.

För mer information gå in på:  www.ibceuroforum.se/controller
                                                 www.ramboll-management.se

Ramböll Management Consulting AB är ett konsultföretag som arbetar med välfärds-, näringslivs- och organisationsutveckling inom offentlig sektor. Vi genomför varje år ett stort antal utredningar och utvärderingar samt agerar processtöd i offentliga organisationer. Bland våra kunder finns en rad kommuner och regionförbund, myndigheter, departement samt fackliga och ideella organisationer.

Taggar: