Ramböll expanderar i Umeå genom förvärv av EKAB

Ramböll förvärvar EKAB Elkonsult AB i Umeå. Genom förvärvet blir Ramböll en större aktör lokalt och därmed attraktivare för kunder och anställda.

EKAB är ett bolag med 17 anställda och en omsättning på 17 MSEK 2008. EKAB bedriver konsultverksamhet inom elteknik i Norrland och Stockholm. Bolaget bildar en ny resultatenhet inom Ramböll och chef blir Åke Gradin, nuvarande chef för EKAB. Efter förvärvet kommer Rambölls verksamhet i Umeå att ha 36 anställda verksamma inom disciplinerna samhällsbyggnad, el och projektledning.

"Vi ser många fördelar med förvärvet. EKAB ingår nu i en stor koncern vilket skapar möjligheter för mer omfattande projekt samt nya utvecklingsmöjligheter för våra anställda" säger Åke Gradin, nuvarande chef EKAB.

"Genom köpet av EKAB blir vi mer attraktiva både för kunder och anställda. Vi har varit försiktiga med förvärv under de senaste åren men ser nu goda möjligheter till att göra förvärv till bra villkor och på så sätt ytterligare flytta fram våra positioner", säger Sveneric Asplund, Regionchef Ramböll, Region Nord.

Frågor besvaras av:

Sveneric Asplund