Ramboll förvärvar ledande datacenterkonsultföretag

Ramboll har förvärvat datacenterkonsultföretaget EYP Mission Critical Facilities (EYPMCF). I och med förvärvet stärker Ramboll sin position bland internationella datacenterkonsulter och tar ytterligare kliv i arbetet med att bidra till minskade koldioxidavtryck från branschen.

EYPMCF är en erkänd pionjär inom strategi, planering, design och drift av datacenter, och hjälper kunder över hela världen att lagra, säkra och flytta digitala tillgångar. I och med förvärvet har Ramboll nu mer än 100 dedikerade datacenterexperter globalt och förväntar sig att intäkterna från konsulttjänster kopplade till datacenter ska nå 60 miljoner dollar till år 2025.

– Vi är mycket glada över att välkomna  EYPMCF:s experter till Ramboll, säger Michael Simmelsgaard, Chief Operating Officer på Ramboll. I mer än två  decennier har Ramboll tillhandahållit experttjänster till datacenter inom miljö, vatten, energi och byggnader. Vi hjälper våra kunder att designa, konstruera och underhålla energi- och vatteneffektiva lösningar runt om i världen. Med EYPMCF adderar vi ett företag med djup teknisk kunskap om missionkritiska anläggningar. Det kommer att stärka vår konsultverksamhet inom integrerade, innovativa datacenterlösningar och stärka Rambolls position internationellt som datacenterkonsulter, säger han.

Enligt Rick Einhorn, Managing Partner på EYPMCF, skapar förvärvet stora möjligheter för det USA-baserade företaget.
– Det här är ett utmärkt tillfälle att utöka våra konsult- och ingenjörstjänster till vår globala kundbas, men vi kan även föra vår expertis vidare till Rambolls befintliga och framtida kunder i 35 länder runt om i världen. Ramboll är dedikerade att främja en hållbar utveckling av datacenterindustrin, vilket går i linje med vår egen ståndpunkt om hur viktigt det är att minska datacenters klimatavtryck, säger Einhorn.

Datacentersektorn har länge varit i stark tillväxt, och pandemin har drivit upp efterfrågan på datacenter och verksamhetskritiska anläggningar runt om i världen. Vissa förutsägelser pekar mot att den globala dataanvändningen kommer att fortsätta att öka med 25 % per år under de kommande årtiondena. Eftersom datacenter redan står för uppskattningsvis 1 % av den globala energianvändningen, 2 % av växthusgasutsläppen och 660 miljarder liter vattenanvändning varje år bara i USA, är det viktigare än någonsin att förbättra hållbarhetsprestandan för denna snabbt växande sektor.

– Två enorma trender formar vår värld idag: klimatkrisen och digitaliseringen av samhället. I takt med att digitaliseringen fortskrider och mer och mer data överförs, används och lagras av människor och företag har datacenter en avgörande roll att spela i att stödja en grön cirkulär ekonomi. Som en partner för hållbar förändring jobbar vi för att integrera hållbarhet i allt vi gör för våra kunder. Vår roll är att se till att de anläggningar vi designar, bygger och driver på uppdrag av våra kunder ligger i framkant av miljöprestanda. På Ramboll arbetar vi med inställningen att datacenter drivna med 100 procent förnybar energi och noll avfall är möjliga att uppnå, säger Michael Simmelsgaard, Chief Operating Officer på Ramboll.

Om EYP Mission Critical Facilities
EYPMCF har hjälpt kunder att planera, designa, testa och effektivt driva sina anläggningar i mer än två decennier. Med en global närvaro och projekt i över 40  länder driver EYPMCF nya lösningar och tankeledande koncept till marknaden som gynnar en mångsidig kundbas. Läs mer:
eypmcfinc.com/

För frågor och intervjuförfrågningar kontakta:
Maria Tegin, PR Manager Ramboll Sverige
E-post:
maria.tegin@ramboll.se

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Vi kallar det Engineering for life. Ramboll är en samhällsutvecklare som designar framtidens städer och samhällen. Vi drivs av nytänkande lösningar och tror på att ge till samhället. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.

Ramboll har 16.000 experter i 35 länder, 1.900 av dessa arbetar i Sverige.
ramboll.se