Ramböll granskar asylprövningen av HBT-personer

Att vara asylsökande är ingen enkel situation att befinna sig i. Om man dessutom bryter mot de etablerade svenska normerna för könsidentitet och sexualitet befinner man sig i ett extra utsatt läge. Att bemöta hbt-personer på rätt sätt i deras asylprövning är en därför en viktig fråga för Migrationsverket.

Med anledning av detta har Migrationsverket startat projektet Beyond Bordes som har för avsikt att skapa större förståelse hos verkets handläggare om hur normerna kring heterosexualitet och könsidentitet påverkar verkets prövning av asylärenden samt personalens bemötande av asylsökande.

Som ett led i detta har Ramböll granskat verkets asylprövning ur ett hbt-perspektiv. Rapporten kommer ligga till grund för en utbildning som sedan genomförs med Migrationsverkets personal.

– Vi ställs hela tiden inför nya utmaningar vilket kräver ständig utveckling. Ett sätt är att bjuda in externa granskare för att få nya infallsvinklar, säger Migrationsverkets rättschef Mikael Ribbenvik.

En snäv föreställning om Hbt-personer
Rambölls studie har gjorts utifrån ett normkritiskt perspektiv, vilket innebär att normer kring kön och sexualitet synliggörs. I rapporten diskuteras också konsekvenser av stereotypa föreställningar och blinda fläckar i asylprövningens styrdokument och tillämpning. Granskningen bygger på studier av styrande och vägledande dokument samt på intervjuer med bland andra medarbetare på Migrationsverket och företrädare för människorättsorganisationer.

Rapporten visar att det är problematiskt att få asylsökande att prata om frågor som rör sexuell läggning och/eller könsidentitet. Det kan bero på att detta är svårt att prata om, med tanke på frågornas karaktär och relationen mellan den asylsökande och myndighetsföreträdaren. Det finns tecken på att man vid Migrationsverket ser Sverige som ett öppet samhälle där det är lättare att leva ut sin "sanna" sexuella läggning eller könsidentitet, än i de länder där personerna riskerar förföljelse för detsamma. När definitionerna är vida och svårtillgängliga, och när det saknas vägledning kring hur de ska förstås tenderar handläggare att utgå från den egna föreställningen, en föreställning som kan vara snäv och begränsande.

Detta leder till problem för den asylsökande eftersom bedömningen blir beroende av vilken handläggare eller beslutsfattare som personen tilldelas, men det innebär också problem för Migrationsverket i ambitionen att genomföra en rättssäker process.

Studien visar att Migrationsverket står inför flera utmaningar på området. Bland annat ser Ramböll en risk att den asylsökandes trovärdighet påverkas om denne inte lever upp till de föreställningar som finns kopplat till kön och sexuell läggning, även fast vägledningen säger att en persons uppgifter om sexuell läggning inte i sig ska ifrågasättas. Vidare saknas vägledning inom en rad områden, vilket riskerar att drabba enskilda asylsökande. Kvinnor och personer som förföljs på grund av sitt könsuttryck behandlas inte i vägledningen och brister i kunskapen bland verkets personal framkommer. Det förekommer också att vägledningen är motsägelsefull, vilket bland annat gör det svårt att bedöma fall där en person inte levt öppet med sin sexuella läggning i ursprungslandet.

Ramböll presenterade slutsatserna från studien vid ett seminarium på Migrationsverket den 26 maj 2010. Migrationsverkets rättschef kommenterade rapporten och tar allvarligt på de utmaningar som verket står inför. Rapporten efterfrågas också i internationella sammanhang eftersom den är så pass unik, då få liknande studier har gjorts tidigare.

Ramböll Management Consulting AB är ett konsultföretag som arbetar med välfärds-, näringslivs- och organisationsutveckling inom offentlig sektor. Vi genomför varje år ett stort antal utredningar och utvärderingar samt agerar processtöd i offentliga organisationer. Bland våra kunder finns en rad kommuner och regionförbund, myndigheter, departement samt fackliga och ideella organisationer.

Taggar: