Ramböll har delat ut pris till bästa examensarbete inom landskapsarkitektur

Varje år genomförs en mängd examensarbeten på universitet och högskolor. För att uppmuntra detta arbete bidrar Ramböll med ett antal stipendier på 20 000 kr. I maj i år har pris för bästa examensarbete inom landskapsarkitektur vid SLU delats ut. Priset gick till Alfred Persson för hans examensarbete Marina Visioner - nya idéer för småbåtshamnen i ljuset av utveckling, urbanisering och klimatförändring tillämpat i Rydebäck.

Priset delades ut vid examensavslutningen på SLU i Alnarp i närvaro av elever och lärare. Karl Lövrie, programstudierektor på SLU i Alnarp framhöll att Rambölls generösa pris betyder mycket för att främja kontakten mellan utbildning och yrkesliv.

Peder Melin från enhet Landskap och Plan inom Ramböll fanns på plats för överlämnade av priset. Peder har tidigare studerat och arbetat på SLU i Alnarp.

Motiveringen till att priset gick till Alfred Persson:

"Valet av ett till synes begränsat problem lyfts i arbetet fram och ges en vidgad dimension och betydelse. Det analyseras både utifrån sitt lokala historiska sammanhang men också mot bakgrund av den globala klimatförändringen. Utifrån dessa föränderliga förutsättningar och nya funktioner ges spännande förslag på kreativa lösningar av hur miljön kan utvecklas. Yrkesrollens potential och möjligheter prövas i en relevant planeringssituation där nytta och nytänkande elegant kan förenas. Presentationen och hela arbetet präglas av mogenhet, hög kvalitet men också av en frisk upptäckarlusta av kunskapens möjligheter."

För mer information:

Peder Melin

Landskapsarkitekt LAR/MSA

Samhällsbyggnad

Teknikansvarig Landskap & Plan

Direkt +46 (0)23 840 50

Mobil +46 (0)70 520 59 80

peder.melin@ramboll.se

Ramböll är ett ledande teknikkonsultbolag som erbjuder helhetslösningar inom byggande, infrastruktur, industri, energi, vatten och miljö, telekommunikation, management, projektledning och IT. Ramböll Sverige är en del av Ramböllkoncernen som har mer än 8 000 medarbetare på ca 200 kontor världen över. Mer om Ramböll på www.ramboll.se