Ramboll instiftar pris för masteruppsatser inom cirkulär ekonomi

Omställningen till en cirkulär ekonomi är mer relevant än någonsin, i en värld som har behov av att hantera klimatförändringar, bevara den biologiska mångfalden och utnyttja våra gemensamma resurser på ett smartare sätt. Ramboll vill skynda på utvecklingen av en hållbar framtid och lanserar nu ett pris i cirkulär ekonomi för mastersstudenter.

Syftet är att priset ska fungera som katalysator för nyskapande tankar som kan berika och vidareutveckla koncept inom cirkulär ekonomi. Vinnaren av priset belönas med 25 000 kronor, och får även en unik möjlighet att dela och vidareutveckla sina insikter och resultat med Rambolls etablerade experter på området.

Tomas Thernström, Lead Consultant för cirkulär ekonomi på Ramboll och ansvarig för priset, poängterar företagets och kundernas växande behov av nyskapande cirkulära lösningar.

–Det är mycket som händer på universiteten just nu gällande cirkulär ekonomi. Med priset vill vi bygga en bro mellan engagerade och begåvade studenter och den bredare branschen, vilket gynnar alla parter, förklarar han.

Från och med våren 2024 tar Ramboll emot ansökningar från alla som studerar på avancerad nivå vid ett svenskt lärosäte och som behandlar cirkulär ekonomi i sin masteruppsats.

– Diskussionen kring cirkulär ekonomi har aldrig varit mer aktuell. Det är ett centralt tema för Rambolls framtida strategi och vi ser fram emot att fördjupa oss i studenternas innovativa och inspirerande uppsatser, säger Tomas Thernström.

Ansökan för priset är öppen från 1 maj till 14e juni.
Mer information om kriterier och ansökningsförfarande finns på Rambolls webbplats

För mer information eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Maria Tegin, Pressansvarig Ramboll Sverige
e-post: maria.tegin@ramboll.se
telefon: 070-2939924

Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen kombinerar Ramboll lokal erfarenhet med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas. Sustainable change.