Ramboll och AFRY har vunnit uppdraget nya tunnelbanan till Älvsjö

Uppdraget som Ramboll och AFRY vunnit tillsammans handlar om att realisera den nya tunnelbanelinjen mellan Fridhemsplan och Älvsjö. I uppdraget ingår bland annat ansvar över produktionsfrågor som byggbarhet och energibalansräkning, samt lokalisering av etableringsområden och arbetstunnlar. Uppdraget påbörjas omgående och beräknas vara avslutat under 2024.

Inom ramen för Sverigeförhandlingen har Region Stockholm, staten och Stockholms stad träffat en överenskommelse om utbyggnad av en ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö. Tunnelbanan kommer att få nya stationer vid Fridhemsplan, Liljeholmen, Årstafältet, Årstaberg, Östberga och Älvsjö. Det innebär fyra helt nya tunnelbanestationer och två nya stationer i anslutning till nuvarande.

AFRY och Ramboll har tillsammans en mycket erfaren och kompetent organisation. Båda företagen har lång erfarenhet av planering och projektering av tunnlar och stationer. Planerad byggstart är 2025 och planerad trafikstart är 2034.

I uppdraget ingår att ansvara för produktionsfrågor som byggbarhet, masshantering, livscykelkostnad, energibalansräkning, kostnad, tidplan samt lokalisering av etableringsområden och arbetstunnlar för att realisera tunnelbananelinjen från Fridhemsplan till Älvsjö.

Det här projektet har stor betydelse för kollektivtrafiken i Stockholm och vi är otroligt glada att tillsammans med vår samarbetspartner Ramboll få förtroendet att bidra till att främja det klimatsmarta resandet och accelerera omställningen till ett hållbart samhälle, säger Folke Sandberg, affärsområdeschef på Transportation på AFRY.

Uppdraget koordinerar och styr även hållbarhetsfrågorna i hela projektet. Det innebär att projektmål för sociala, ekologiska och ekonomiska frågor formuleras och följs upp kontinuerligt. Exempel på områden som ingår är klimatnytta, tillgänglighet och robusthet. Indikatorer för certifieringen Ceequals inarbetas i detta.

– På Ramboll har vi alltid arbetat för att utveckla samhällen där både människor och miljö kan blomstra. Därför ser vi särskilt fram emot att få jobba in olika hållbarhetsaspekter i genomförandefrågorna, tillsammans med AFRY. Det är en nyckel till att bygga in ett ansvarsfullt och framtidssäkrande tänk i helheten och driva ett hållbart projekt i slutändan, säger Åsa Zeinetz, chef för Ramboll Transport i Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Maria Rothzén, PR and PA Manager AFRY
072–566 19 28, maria.rothzen@afry.com

Maria Tegin, PR Manager Ramboll
070-293 99 24, maria.tegin@ramboll.se

Teknik för teknikens skull är meningslös. Men rätt använd kan den förbättra både vardagen och världen. Ramboll är en samhällsutvecklare som designar framtidens städer och samhällen. Som stiftelseägt bolag har vi möjlighet att leva efter våra värderingar och arbeta långsiktigt med att skapa hållbara samhällen där människor och miljö blomstrar.  Ramboll har 16.000 experter i 35 länder, 1.900 av dessa arbetar i Sverige.
ramboll.se

Om AFRY
AFRY är ett ledande europeiskt företag med global räckvidd inom teknik, design och rådgivning. Vi accelererar omställningen mot ett hållbart samhälle.
Vi är 16 000 hängivna experter inom infrastruktur, industri, energi och digitalisering, som skapar hållbara lösningar för kommande generationer.
Making Future