Ramboll och TYPSA vinner två av tre stora kontrakt för nya Gula linjen i Stockholms tunnelbana

Konsortiet Ramboll TYPSA har vunnit två av tre kontrakt för framtagande av bygghandlingar samt förfrågningsunderlag för den nya åtta kilometer långa tunnelbanelinjen som kommer trafikera sträckan Fridhemsplan-Älvsjö för Region Stockholm.

Byggandet av den gula tunnelbanelinjen ingår i den nationella planen för utveckling av transportinfrastruktur och finansieras av regeringen och kommunerna i Stockholmsregionen. Projektet, som innebär en utvidgning av tunnelbanenätet, kommer att dra nytta av Rambolls och TYPSA:s kombinerade expertis och erfarenhet inom stationer, tunnelborrmaskiner (TBM), underjordiska konstruktioner samt installationer (MEP).

– Vi är glada att få bidra med vår lokala och globala expertis i utbyggnaden av Stockholms tunnelbanesystem. Gula linjen innebär ett stort lyft för hållbart resande och kommer även bana väg för en betydande bostadsutveckling i området under de kommande åren. Baserat på vår kunds vision och mål ser vi fram emot att driva och fullfölja det här projektet i samverkan med kunden, säger Anette Seger, vd för Ramboll Sverige.

Ramboll och TYPSA AB är jämbördiga partners i konsortiet och respektive företag har tidigare tillhandahållit tjänster och teknisk expertis till Region Stockholm för att stödja utbyggnaden av den blå, gröna, röda och den framtida gula tunnelbanelinjen.

– Vi är stolta över förtroendet att få fortsätta bidra till en hållbar tillväxt och utveckling av Stockholm genom att öka kapaciteten i kollektivtrafiken. Vi tar med oss våra gedigna erfarenheter inom tunnelbana och ett team av internationellt erkända TBM-experter som kommer tillhandahålla lösningar och vägledning för att stödja Region Stockholm i ett framgångsrikt genomförande av den gula linjen, säger Fredrik Lilliesköld, Country director för TYPSA i Sverige.

Den nya tunnelbanelinjen kommer att ha sex stationer och sträcka sig från Fridhemsplan till Älvsjö. Sträckningen går genom berggrund och under ett inlopp till Mälaren. Arbeten i de två kontrakten börjar under hösten 2024 och pågår fram till färdigställandet av den gula linjen.

Mer information om utbyggnaden av Stockholms tunnelbana: Gula linjen till Älvsjö (nyatunnelbanan.se)

För ytterligare information vänligen kontakta:
Maria Tegin, pressansvarig, Ramboll Sverige
telefon 070-293 99 24
e-post: maria.tegin@ramboll.se

Fredrik Lilliesköld, Country director, TYPSA

telefon: 070-636 83 94
e-post: flillieskold@typsa.com

Partners i konsortiet:
Ramboll är ett globalt arkitektur-, ingenjörs- och konsultföretag som grundades i Danmark 1945. Våra över 18 000 medarbetare skapar hållbara lösningar inom områdena Buildings, Transport, Vatten, Miljö & Hälsa, Arkitektur & Landskap, Energi och Management. Över hela världen använder Ramboll lokal erfarenhet tillsammans med en global kunskapsbas för att skapa hållbara städer och samhällen. Vi kombinerar insikter med kraften att driva positiv förändring hos våra kunder. Vi kallar det: Bright ideas - sustainable change.www.ramboll.se

TYPSA group är ett oberoende företag inom ingenjörsteknik, arkitektur och rådgivning samt ledande inom infrastruktur, stadsutveckling, energi och miljö. TYPSA har sedan 1966 varit delaktigt i stora infrastruktur- och anläggningsprojekt över hela världen och aktivt bidragit till hållbar stadsutveckling genom ökad mobilitet och tillgänglighet med fokus på innovation. www.typsa.com